torsdag 7. april 2011

Et gammelt tre...


Dette gamle morellebærtreet har sett sine
beste dager.
Og en skal tenke seg om noen ganger før en feller
et gammelt tre.
Men jeg har kommet til at nå er tiden kommet.
Hovedstammen er brukket for mange år siden,
det er mere stein en fruktkjøtt i bærene,
det skygger for rosebedet og et annet frukttre.


Så da var besluttningen tatt, og det var bare å
finne frem sikkerhetsutsyr og motorsag.
Selv om jeg bare har en elektrisk motorsag, har jeg
all respekt for dette redskapet så det er på med
vernebukse, handsker og hjelm.


 Stammen avdekker at her har det vokse i mange, mange år.
Men fy for et tungt arbeid!
Jeg er stiv og støl i hele kroppen, men likevel fornøyd
med dagens innsats.


Og dette er det som er igjen av et stort morelletre,
en kvisthaug og en en stubbehaug.
Det er jo litt vemodig å ta livet av et tre...
Men jeg skal plante et nytt kirsebærtre, flytte et solbærbuske
og lage et bed med sommerblomster
for plukking.
Så plassen til treet skal bli fornyet og komme
nye tider til nytte og glede.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg ble reint vemodig på morelltreets vegene ,den fikk jo en fin blogg før den falt og det er ikke mange trær som får.
Ha en fin kveld og hvil støle armer og ben Marit.

Helena sa...

Vad synd :-( men ibland har man inget val!Bra att du planerar att sätta ett nytt träd!
KRAM från mig!

Roser og Patina sa...

Så flink du er! Det må ha vært et hardt arbeid! Så ut som treet hadde sett sine bedre dager..:) Herlig å få slippe inn mere sollys,det satt nok rosebuskene veldig pris på:) Nå kan du kose deg med mere sol,anlegge sommerblomstbed og kjøpe deg et fint nytt tre:) Det finnes jo sorter som ikke blir så store også. Ønsker deg en god helg.Klem Fra Ellen.

November- symra sa...

Alltid et visst vemod å felle gamle trær som bare har vært en del av hverdagen i mange år. Men det nye, friske og unge skal og så ha sin plass og det gir ikke mindre glede. Ha en fin helg

Inger Marie sa...

Ja,huff det ble kanskje litt strist og vemodig innlegg,det var ikke meningen.
Jeg har hvilt armer og rygg idag,imorgen blir det Hasemesse:)
God helg til dere alle:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...