onsdag 1. mars 2017

FEM MINUTTER...




...MED DISSE GJØR DEG LYKKELIGERE...

Jeg kom over en artikkel om helse og hage...
som jeg syns var godt skrevet...
av Grethe Nordhelle

Naturen er en av mennesket viktigste ladestasjoner...
både fysisk og psykisk...
å omgi oss med planter bidrar til at vi stresser mindre
puster roligere og dermed klarer å samle energi og lade batteriene..
Planter krever ikke mye..og gir så mye tilbake
gjennom form..farge..duft..syn og smak.




..Hagedusj...
At omgivelsene påvirker oss er det ingen tvil om...
når vi er fysisk tilstede i en hage...får vi en "hagedusj"...uansett om vi er der i tankene eller ikke...
Gi deg selv en daglig "hagedusj"...dette har en gunstig effekt på oss...
og jo merbevisst og nærværende vi er
dess større glede og utbytte får vi av det...






...Unike...
Mange mennesker tror det forventes eller selv forsøker å være noe de fra naturen ikke er....
vi må slutte å sammenligne oss med andre...for vi er unike...
En tulipan prøver aldri å bli en lilje...
den er seg selv fullt og helt...og står støtt og harmonisk i seg selv...
noe å tenke over...




Naturlig klokke...
Vi kan ikke mase på plantene om å skynde seg å blomstre...
de blomstrer når de er klare..
naturen følger sin egen tid...såkalt kairos-tid...
Mennesker derimot følger stort sett klokken...kalt kronos-tid...
presser inn mest mulig i tiden...
Dette kan gi ekstra stress og jag...for vi går på akkord med
vår egen naturlige klokke...




..ikke rart vi blir lykkelige som kan holde på i hagene våre..
omgi oss med alle de flotte blomstene og plantene..
Lykke på grønn resept!

Og tilslutt...
...den sjelelige og psykiske betydningen av hage har vært kjent i alle år...
Hippokrates ( 460-377f.kr) grunnla et sykehus på øya Kos
med en tilhørende terapihage..
og også klosterhagene i middelalderen ble utviklet slik 
at de skulle sørge for å gi velgjørende behag og ro
 for de som oppholdt seg der....

...gleder meg til jeg igjen skal bruke min 
"grønne resept"
"hagedusj"
og mer av min
 "naturlige klokke"




Ps..nå har jeg endelig fått oppdatert med navnene på prydgress i siste innlegg.



12 kommentarer:

www.AnettesFlora.com sa...

Just LOVE it Inger Marie <3 Det er visdom!
Ha en god aften og flot ny uge:-)
Klem

Aud sa...

Veldig fint sagt :-)

Hverdagsglede!! sa...

Å for ein deilige hagedusj du serverer her inne. Gir meg alltid noe å kikke innom Hagerommet ditt, men i dag litt ekstra. Hageb din er bare en drøm. Prydgresset - nydelig. Takk for at du deler!

Marit sa...

Kloke ord du skriver! Ja, vi bør nok følge vår indre klokke :)
Planter er et nødvendig i hverdagen, og god terapi.

Ha en fin uke!

Fru Friis sa...

Tak for en åndelig "hagedusj", det var lige hvad jeg trængte til. Din sommerbilleder er forrygende og kan næsten gøre det ud for virkeligheden. ;o)

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Helt klart at hage og natur har mye å si for helsen vår, gleder meg til det blir varmere, og tørrere i bakken, for selv om hagen min er på en haug så er det myrtilstander i plenen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

Valdreshagenmin sa...

Så sant, så sant!! Hage gir masse glede, energi og terapi :-)
Ha en fin ny uke :-)

Merethe sa...

JA dette har jeg tenkt på så mange ganger. Er ikke rart vi glemmer tiden når vi driver i hagen. Jeg selv blir helt oppslukt når jeg er i hagen. Det gir lykkefølelse på høyt nivå :D
I hagen kommer jeg alltid til å sulle,finne ro og harmoni. Så heldig som eier en hage.

Unknown sa...

Ja det er virkelig sant, da kommer vi fort i flow :) takk for hage-dusj titten hos deg- nydelig vakkert <3

Gode klemmer fra Monica

krepsemor sa...

Ja, slik er det! Så fint du beskriver det Inger Marie :)
Det er de små under som gleder oss aller mest, ikke sant? Å så noen frø, og så den store gleden når spirene dukker opp er på en måte surrealistisk, men fantastisk.Å oppleve at plantene du har oppbevart gjennom vinteren kvitterer med nytt liv.
Og nå står våren for døren, selv om vinterens siste krampetrekninger bremser litt ennå.
Ønsker deg en fantastisk uke!

Bente sa...

Så utrolig godt sagt. Nydelige bilder
Ha ei god helg
Klem

stallnilsen sa...

Sånn er det, dermed Basta !!
Du forteller det helt riktig, trur hagen har redda mange sjeler der ute.


Æ har ikke vært flink og blogge i det siste, for pc min takka før sæ, og æ har nu fått kjøpt mæ en ny.

Ha ei fin helg Inger Marie.

Lisbeth :O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...