torsdag 17. mars 2011

Litt opprydding...

Løkene som har blomstret så flott inne,
fjerner jeg jorden rundt knollene og lar de tørke
litt opp, før jeg planter den ut
når våren kommer.

Pelargoniene som overvintrer lyst og kjølig,
har fått en vårklipp.
Jeg er ikke redd for å klippe hardt ned
de blir bare flottere av det.

Samlingen min er ikke så stor, men det blir noen
nye hvert år.
Stiklingene jeg får av avklippet, blir nye planter.
Blir det for mange, gjør det ikke noe
for jeg kan alltid bruke det som vertinnegave,
veldig populært :)


Her ser vi de mørk røde og rosa,
dronning Ingrid og de hvite er favorittene.

Rosmarin har jeg også lykkes med å
overvintre.
Her trengs det ikke nedklipping for toppene
blir brukt i maten.
Ingenting er som ferske urter...mmmm

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så hærlige bilder :). Tenkte også jeg skulle ta vare på løkene, for å sette de ut senere. Var usikker hvordan jeg skulle gå frem, men nå fikk jeg råd. Takk.

Klem :)

Helena sa...

Rosmarinen jag har är full i blomsterknopp nu :-)Den är ju fantastiskt aromatisk!
KRAM från mig!

Villrose sa...

Dette minner meg om - at nå må pelargoniene i karmen på plantegjesterommet klippes ned...

Duftende urter er herlig! Er så fornøyd med at jeg endelig har klart å overvintre en rosmarin inne.

Inger Marie sa...

Tromsøjente39
Så bra at du fikk svar på det du lurte på.Jeg har gjort dette i mange år og løkblomstringen blir bare større og større...:)

Helena
Ja,er de ikke søte blomstene på rosmarin...og mye god mat blir det av urten.
Ha en trivelig helg:)

Villrosen
Pelargoniene har godt av litt vårklipp.og greie å overvintre rosmarin er veldig gøy.
Lykke til med vårsyslene dine :)

krepsemor sa...

Våropprydding er bare topp! Det gjør så godt for plantene å frisere litt!
Krydder fra egen hage er herlig!
Ønsker deg en fin uke!

Inger Marie sa...

krepsemor
ja,er det ikke rart med våren...
den gir så lyst til å rydde opp og fikse ting...også på plantesiden :)
God uke til deg også :)

November- symra sa...

Hyggelige sysler, likte veldig godt de urnene sammen med frodige fargesterke pelagoner. Hadde en gang en kraftig rosmarin i stua, gjødslet den, og det tålte den dårlig. Utrolig duft og aroma så det ble et savn.

Anonym sa...

Hej Inger Marie
Skøn blog du har ;)Fandt den på siden over Danske HAveblogs hvor du havde en dialog med Jesper..Og jeg tænkte jeg ville se din haveblog..
Jeg har også prøvet at overvintre mine pelargonier - det gik desværre ikke :( men håber at jeg kan næste år og bliver i stand til at tage stiklinger.
Mange hilsener Karina

Inger Marie sa...

Novembersymra
Rosmarin kan være litt vrien å greie gjennom vinteren,men prøv igjen :)

Lindesyst
Så hyggelig at du fann meg,da!
Ja,jeg forstod av jesper det var ulike ordinger med dette i landene våre.
Jeg titter innom hos deg også :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...