fredag 16. september 2011

Lag dine egne kranser...

Jeg har fått noen spørsmål om kransene mine...
Om du vil lære å lage kranser
kommer oppskriften her....

Jeg lager underlaget til selve kransen
av lange bøyelige grener....feks.villvin
de er lette å jobbe med...


 Først trenger jeg en bundt med lange grener, frie for blad..


 Velger ut 4-5 lange grener...


som jeg lager en runding med...her bestemmer jeg hvor
stor kransen skal bli...


nå er størrelsen bestemt og den korteste enden med grener
ligger mot venstre...den fester jeg først...


 da holder jeg kryssingspunktet med høyre hånd
og vikler (snurrer grenene rundt) med venstre..
Venstre hånd: dra grenene under og inn i kransen..


over og ut av kransen igjen...


 gjenta dette så langt grenen rekker..
høyre hånd skal holde fast på kryssingspunktet...
dette for at ikke karansen skal gli opp


 nå har jeg "brukt" opp den ene enden av grenene..
den andre ligger fortsatt fri..


nå skifter jeg grep..
venstre hånd holder i kryssingspunktet og høyre hånd vikler..
vikle rundt og rundt til grenene er "brukt" opp...


endene fester jeg i seg selv ved å stikke de inn i kransen slik
at de sitter fast, men følger tidligere linjer...
fest endene på hver sitt sted, da sitter de fastere..


Så har jeg laget en krans...
men for at kransen skal bli litt mere stødig
vikler jeg rundt en 2-3 grener til...


da går jeg litt tilbake fra der jeg avsluttet siste gren
og stikker en ny gren inn mellom, i kransen..
heretter skal jeg alltid  jobbe mot høyre...
dvs. holde med venstre hånd, vikle med høyre hånd..


vikler rundt og rundt som i sted...
ta ikke for krappe "runder" kransen ser bedre ut om
viklingen er litt lengre fra hverandre...


 og  fester endene når grenen er "brukt" opp..


Jeg har nå laget meg en krans som kan være et underlag
til blomsterkrans eller en krans av vintergrønt...


...eller jeg kan vikle videre og få en tjukk krans
av grener som er dekorariv i seg selv...


 eller pyntes litt enkelt...


Ikke så vanskelig dette...
håper jeg har greid å forklare det enkelt nok
men likevel informativt nok...

Lag gjerne kransene i ulike størrelser...
alt fra de veldig små og til skikkelig store...
lagre de flatt,slik at de holder formen
 til du trenger de
så er det bare å dekorere utover vinteren :))






20 kommentarer:

Unknown sa...

Så fin den ble ,dette skal jeg prøve,,det ser så enkelt ut når du gjør det,,
Takk for kurset og ha en fin helg, klem Marit.

Sabelhagens Olivlund sa...

Så snyggt, så snyggt! Jättebra beskrivning, lätt att förstå. Jag är verkligen sugen på att göra egna kransar, får nog bege mig ut i skogen och leta material:)). Det är bara tiden som är knapp, det är så mycket man ska hinna med..
Önskar dig en skön helg!
Kram Maria

Kari sa...

Å, hurra. Så fantastisk. Det er dette jeg har lurt på så lenge, og nå har du lært meg det. Tusen takk :)
En god fredagskveld til deg fra meg

Helene Orskaug sa...

Tusen takk for tipset! Det er alltid så gøy å komme inn her, for du har så mange fine idèer! Også lærer du dem bort også:o)

Ha en fin helg!
Heleneklem

Vores have sa...

Hej Inger Marie.
Tak for tipset - brugsanvisninger.
Dejlig inspirerende blog.

Ønsker dig en god week-end.
Knus Hanne Bente

Line i Glassblåseriet sa...

Fin krans og veldig god oppskrift :) Å lage kranser er en koselig høstsyssel her i hagen også.

Kari sa...

Meg igjen...hvis man ikke har tilgang på villvin, hvilke andre greiner vil du anbefale?

Lunalei ;-) sa...

Tusen, tusen takk for fin forklaring. Har aldri helt skjønt meg på sånn kranselaging. Men denne oppskriften var så god at nå skal jeg jammen meg prøve!!!
Lurer også på hva som kan være verdt å prøve av greiner om man ikke har villvin...!!!
Riktig god helg!
klem

stallnilsen sa...

Du er så utrulig flink med hendene dine, kjempefint du viser oss dette, ha ei fin helg, hilsen Lisbeth ;O)

Inger Marie sa...

Så koslig at dere likte og kan bruke oppskriften min...:)
Om dere ikke har villvin kan en bruke hengebjørk,stephenandra(kranstop),eføygrener,tynne pilgrener....tja..alle lange bøyelige grener...ta det dere har:)
Lykke til:))

Underberget sa...

Du er virkelig en ener når det gjelder kranser! Her har du tegnet og forklart kjempebra så nå er det håp for oss også:-) Jeg planlegger en stor krans til garasjen, men det må vel bli bjørkegrener el. for villvin har jeg ikke...

November- symra sa...

Takk for god instruksjon; det er fasinerende å se vakre dekorasjoner bli til under kyndige hender...

irene sa...

Så fint!
Takk for tipset! Skall gå ut till pilen i hagen med en gang!
Ha en fin söndag!
/Irene

Design H sa...

Hei.
Flott veiledning og flott blogg.

Anonym sa...

Flott blogg og flott veledning ;-)

ElseT sa...

Tusen takk for flott kransekurs. Ha ei god haustveke.

Anne Marit Telle Sæta sa...

Tusen takk for kurs, skal ut å prøve! Du har så mange fine kranser, ser ut som du kan lage av alt mulig! :)))

Elin sa...

TAKK! :)

Lykkelig i hagen sa...

Dette var en fin oppskrift som virker lett å følge! Skal se om jeg finner noen grener jeg kan bruke, dette er jo perfekt søndagsarbeid!
Ha en fin september videre!
Hilsen Anne-Kristin

Et nytt landsbyliv sa...

Her var oppskriften jeg trengte - takk og pris for at jeg har en raus hage med mye villvin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...