torsdag 14. april 2011

Fru "Merrill"....


Magnolia "Merrill" står med store hvitrosa knopper.
Gleder meg hver år til de skal slå ut i fullt flor,
ser nesten ut som hvite tulipaner i enden på hver gren.

De åpner seg med et par av de ytterste kronbladene først,
her er det en som snart er åpen.
Vil du vite mer om Magnolia kan du klikke  her 


Dette er noe nytt jeg fikk ide til fra et program jeg så...
MARIHØNE BOLIG.


Her har jeg brukt vanlige plastpotter og bambuspinner.
Bruker bambus fordi de er hule eller du kan
bruke andre som er små hull i.
Klipper de litt lengre enn plastpotten
og stapper i så mange det går,
det skal være helt fullt så de sitter fast.


Så surrer jeg litt strie rundt for at det skal se litt
penere ut, og legger de imellom noen greiner
slik at det sitter fast.
Da er det bare å vente til marihønene kommer
og legger sine egg.
Og resultatet...
vi får mange, mange sultne marihøner som
spiser lusene vi ikke vil ha :)

8 kommentarer:

Unknown sa...

Så vakkre blomster på den Magnolia
og de synes jo så godt på bar kvist.
Du er full av gode ideer det med marihøne (bolig) var lurt.
Ha en fin dag og helg klem Marit.

krepsemor sa...

Nydelige blomster på magnoliaen din! Dufter ikke de?
Idèen din med marihønereir er jo helt super! Mange flinke hjelpere til sommeren!
Ha en fin påskefeiring!

Anonym sa...

Jeg har læst en artikel omkring insekt boliger men de var dog ikke så nemme at gå til som den du har vist. Jeg skal da igang med at lave lidt redekasser til mariehønsene..
God ide og god weekend herfra...

Underberget sa...

Magnolia er bare det nydeligste!! Heldig du er som har et slikt tre. Vi hadde et da vi bodde i Østerrike og jeg savner det. Må sjekke om jeg finner et som tåler klimaet her vi bor! Og det marihønereiret var jo et kjempetips:-)

Vivishagerom sa...

Så flott Magnolia du har! Fantastisk sak som blomstrer før bladene kommer - herlig!!
Ønsker deg en flott påske!

Inger Marie sa...

Marit`s..takk for kommentar igjen:)
Og en god påske til deg også:))

Krepsemor..jo det er en svak duft av mognoliaen,
God påske til deg :))

Lindelyst..så hyggelig at du ble inspirert til å lage insektsbolig:)
Og gode hjelpere trenger vi!
God helg til deg :))

Fru Underberget..Er enig, magnolia er noe av det vakreste,og jeg er sikker på du finner et som tåler din sone også.
God helg til "Fruen":)

Vivi..takk for at du la igjen en hilsen:) og en flott påske ønskes deg også:)

Roser og Patina sa...

Åååh for et nydelig magnolia tre! Heldige du:) Kjempebra tips med marihøne boligen! et slikt skal jeg også lage:) tusen takk for tipset!

Elisabeth H. Urø sa...

Helt genialt med anlegge marihøne rede. La marihønene sspise opp bladlusen istedenfor å bruke sprøytemiddel.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...