onsdag 14. september 2011

Colchicum autumnale..

Takk for alle tilbakemeldingene på siste innlegg...


Jeg må bare rette litt på meg selv og utdype
Høstkrokus litt...
Som Hanne Bente skriver kalles den
Naken jomfru
Tidløs eller
Høstkrokus
MEN...
det er ikke egentlig en krokus..
hører til familien Colchicaceae  og heter
"Colchicum autumnale"
den finnes i rosa, hvit eller lilla.
Og gøy å høre fra Underberget at i østerrike
står skogene fulle av de.
Og de blomstrer nå i september og oktober..
bladene vokser opp på sommeren
men visner helt ned..
så dukker blomsten opp nå på høsten.

Heldige meg så har jeg fått løkene av min snille
hagenabo, og leter rundt på nettet for å finne
noen som selger de...leter ennå...

SÅ nå har jeg lært litt nytt i dag også...:))

10 kommentarer:

Unknown sa...

Så artig jeg la ut en blogg om høstkrokus i dag , den har jeg lurt mye på og vips så står alt her hos deg.
Jeg har bare hørt navnet høstkrokus men så er det ikke krokus engang.
Man lærer noe nytt hver dag ,klem Marit.

Sabelhagens Olivlund sa...

Jo, egentligen vet jag att de heter Tidlösa... och inte är en krokus, men jag får ändå vårkänslor:-)).
Kram Maria

Mathildes Eden sa...

Hei Inger Marie! Tusen takk for kommentarer hos meg. Du har en kjempefin blogg og jeg ser at vi har flere felles interesser. Takk for at du følger meg. Jeg har nå lagt meg som følger her hos deg. Ha en fortsatt strålende uke!

Kari sa...

Så morsomt med høstkrokus - helt nytt for meg. Også gøy at hagen fortsatt kommer med nyheter selv om sesongen går mot slutten.
ha en fin kveld :)

Vores have sa...

Hej Inger Marie.
Min farmor havde i hendes have Nøgen Jomfru (Colchicum) – vi kalde blomsten for ”vores blomst”.
Min farmor var født i jomfruens tegn ( stjernetegn) , det samme er jeg.
Ønsker dig en god dag.
Knus Hanne Bente

Inger Marie sa...

Hanne Bente...du har altså så mange hyggelige historier til de forskjellige blomster...noe jeg liker veldig godt:))

Kari..ja,gøy ikke sant..:)

Mathildes Eden...Velkommen hos meg..gleder meg til å utveksle historier fra hagene våres..:)

Sabelhagen...jeg er enig,Maria...for meg er det også en krokus uansett hva den heter :))

Marit`s...jeg lærte noe nytt jeg også...tenk hva vi vil kunne etterhvert..:))

Anne (Moseplassen) sa...

Jeg har sett tidløs i handel på nettbutikker, men husker jo ikke hvor nå... skal prøve å huske på deg neste gang jeg ser det. Men jeg vil tro det er vanligest i salg på våren.

Inger Marie sa...

Takk Anne...ja,det høres fornuftig ut at salget fåregår om våren... vi får holde utkikk..:))

Anne Marit Telle Sæta sa...

Hei Inger Marie! Så trivelig at du vil legge deg til oss meg!! jeg har lagt meg til hos deg!!Setter pris på det! Ja, det er trivelig å utveksle erfaringer! Jeg er gla i å gå på foto"jakt" og tar mange bilder! Ha en god fredag!! klem fra Anne Marit

Ingvild sa...

Hei har en sort som heter Waterlily som jeg kjøpte hos http://planteliste.net. Håper det kan hjelpe deg:).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...