søndag 8. januar 2012

Pelargonia...


Mine pelargonia fra i sommer...
Dronning Ingrid er blitt stor og kraftig
over noen år...
jeg overvintrer de lyst og kjølig
og klipper de litt tilbake på våren...
Den hvite pelargonia bakerst vet jeg ikke
navnet på...og den har litt
spinklere vekseform...


 ...så ifjor hadde jeg et innlegg om
 forskjellen på Dronning Ingrid og Mårbacka....


...i den forbindelse fikk jeg et spøsmål fra
*Elisabeth*
om jeg ville ha en ekte Mårbacka...
kan du tenke deg ...
hvilken lykke...:))

..så denne sommeren skal jeg studere
likheten /ulikheten
på disse skjønnhetene...

Og jeg skal glede meg over den
ekte Mårbacka

Takk snille Elisabeth:)))

17 kommentarer:

Fjellets datter sa...

Pelargonia er de sommerblomstene jeg bruker i mine vinduer...hvert år har jeg satt de i kjelleren for overvintring...hver vår er de like død, eller la meg si ubrukelige...gjør nok en feil der med for lite lys...og søsteren min har et "hav" av pelargonia, så fine år etter år! Morsomt at du fikk en ekte Mårbacka og "bryne" deg på!
Fortsatt fin søndag til deg.
Klem fra Kristin

stallnilsen sa...

Så fine pelagoniaëne dine var, æ bruke ( når æ har ) og sette de mørkt og kjølig i kjelleren , men de siste årene har æ mistet dem, så kanskje det e lurest og ovevintre dem slik du gjør ¨:)

Ha en fin søndag, hilsen Lisbeth ;)

Unknown sa...

O vad stora o fina dom är. Mina ser ut som halv vissnade saker. Men jag vet ju att dom kommer att sätta fart snart. Ska börja vattna
dom med kaffesump i år. Har bara hört att det ska göra dom glada. Ha en skön söndag kram Beijan

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad roligt med en äkta Mårbacka! Vad frodiga och fina dina pelargoner är. Jag hade inte så många i somras och saknade dem väldigt.
Ha det gott!
Kram på dig.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Visst är det roligt att övervintra pelargoner, de blir så kraftiga följande år.
Ha en finfin söndagskväll,
Lydia

Ingrid Andrea sa...

Flotte eksemplarer, moro ha dem år etter år. Er du medlem av Pelargoniaforeningen? http://www.pelargoniumnettet.no/ her kan man dele felles interesse:)

klem

Kristin Aurdal sa...

Pelargonier er nydelige blomster som jeg får mer og mer sansen for. Mårbacka har jeg ikke så det må vel være et mål å skaffe seg den i år.

Inger Marie sa...

Fjellets datter og
Stallnilsen...
kjølig og lyst er nok den sikreste
måten og overvintre de på :)

Huset på kullen...jeg skal inrømme at de per idag heller ser visne ut...men de kommer...og litt vann må de ha:)

Maria og Lydia...ingen sommer uten...de blomstrer jo så trofast:))

Ingrid Andrea...nei,ikke medlem..men takk for linken:)...mye flott info der:))

New Dawn...det er jo morro å også ha denne i samlingen..:)

Vivishagerom sa...

Så flotte planter! Jeg har vært å sett over mine i dag og gitt dem litt vann. De står kjølig, men enda så har jeg ikke gitt dem noe lys. Kommer nok snart for flere av dem gir tegn på liv, og det er stas. Tenk å få en ekte Mårbacka, det må være himmelsk!
Ønsker deg en flott ny uke!

Inger Marie sa...

Vivi...det er koslig å stelle sine pelargonia og vite at om noen mnd. så er det full blomstring:)

Alt for kropp og sjel sa...

Nydelige blomster. Jeg fjusket litt i fjor jeg. Kjøpte to stk som jeg plantet i samme krukke. De ble kjempestore og blomstret fint hele sommeren. Har dessverre ikke plass til overvintring jeg så det blir nok nye til sommeren. Rosa selvfølgelig :)
Ønsker deg en fin kveld videre.
Klem fra Linda

Roser og Patina sa...

Kjære Inger Marie. Så spennende med dine pelargonier! Mårbacka er jo bare et must i pelargoniaverden:) Og de vil ha lys og kjølig overvintring slik du skriver:) I går sådde jeg noen spennende villarter for første gang:)

Ønsker deg en god ny uke. Takk for koselig kommentarer fra deg:) God klem Ellen.

Turid sa...

Så hyggelg med posting fra deg igjen :) Har savnet det. Pelargonium er et must på sommeren. Jeg forsøker på overvintring inne i vinduskarmen på et kjølig gjesterom. Hvit og rosa Mårbacka og to med fylte blomster. Ha ei fin uke.

Vores have sa...

Hej Inger Marie.
Flotte pelargonier du viser.
Jeg lader ikke mine overvintre - men køber nogle nye hver år.
Ønsker dig en god dag.
Knus Hanne Bente ♥

Deb sa...

Beautiful pink blooms!

Anne sa...

Pelargonier må man bare ha!
Nydelige planter hos deg ..og bilder
Her står de og i kjelleren..men de skulle nok hatt litt mer lys.
Åh ..som jeg gleder meg til vår og sommer !
Og så gleder jeg meg til å følge med på alle skjønnheter du viser fram !
Så fint at du fikk en ekte Mårbacka !!
kos deg med vårforberedelsene..
klem Anne

Unknown sa...

Pelliser er og blir en favoritt hos meg. Og det hele begynte med nettopp Dronning Ingrid.

Vi ser fram til våren!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...