tirsdag 9. juli 2013

Brun-røde ansikter....




Prakttrompetens mange ansikter..
tenker jeg 
når jeg studerer disse ettårige blomstene...

...salpiglossis sinuta..er det latinske navnet...
Jeg har sådd de nå i to sesonger og er veldig fornøyd
med denne...



Enkel å lykkes med...
tåler det meste..men er det mye regn og lite sol
blir den ikke så blomsterrik...




Og det som fasinerer meg er de ulike farge nyansene den får
alt etter sol og skygge
og i forskjellige stadier av blomstringen...




Her er blomsten snart ferdig...da går den over til blå-lilla..




Her er den på sitt vakreste...fløyel-farget...




Og her står den litt mørkt..da blir fargen blekere
brun-gul....




I mye lys..nesten litt rød-orange...
legg merke til sirkelen inne i blomsten...har alltid lurt på
hvorfor den er der....




Jeg har plantet prakttrompeten både i bedene
og som her inne i veksthuset...
den trives like bra..
og det fine er også at jeg slipper å rense den for visne blomster
de ramler bare ned..og ferdig med det:)

I tillegg blomstrer den hele sommeren..
og en kan samle frø om en vil:))






14 kommentarer:

Marit sa...

Takk for tips om en flott sommerblomst! Den hadde virkelig mange flotte fargenyanser. Ha en flott ettermiddag/kveld!

Unknown sa...

En vakker og villig blomst skjønner jeg, den er det nok vært å prøve neste vår.
Så artig med fargenyansene og fargene er flotte.
God sommerdag fra Marit.

Sabelhagens Olivlund sa...

Härlig färg! Så vackra bilder. Gillar de olika färgskiftningarna.
Ha det gott Inger Marie.
Kram Maria

Unknown sa...

Nydelige!!

Lene fra Lillehammer sa...

Du har jo sååå grønne fingre, utrolig hva du klarer å oppdrive. Flotte planter da!
Og jeg sier kjempe-tusen takk for frø når det tiden kommer, da blir jeg så glad så glad. Er det noe spesielt du ønsker tilbake?

Elzie sa...

Vilken underbar blomma. Måste komma ihåg att skriva upp det namnet så jag kan beställa fröer på den.
Som vanligt är din hage bedårande. Och jag har varit en dålig besökare!!
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie

Rosor och Akvileja sa...

Den var verkligen superfin. Ska leta efter den nästa sommar. Tack för tipset. Ha det bäst ;)

Ingvill Mydland sa...

Så nydelige disse var! De er nye for meg. Liker veldig godt fargen! Du som er ekspert, har du et tips om en mørk tagetes, som går mot brunfarget? Tenkte å så en til neste år, lik de brune tagetes som min mormor hadde i sin hage.

Fagertunhagen sa...

Så fine blomster. Spennende når det er så mye variasjon i dem.
Takk for et godt tips til neste års frøsådd:)

MarJE sa...

Den var flott...ein sort i mange variasjonar av fargar...supert og eit fint tips til neste års sådd :)
Nydelig blomstring i innlegget ditt under også. Så mykje vakkert du har i hagen din.

Vivishagerom sa...

Du verden for en vakker blomst, og veldig spennende med at den skifter farge.
Jeg er ikke så flink til å så sommerblomster, men om det skulle bli mye frø, så kanskje det er muligheter for å få kjøpt noen av deg?

Ønsker deg en kjempe fin dag. Klem

Mariann sa...

En litt annerledes og kanskje litt ukjenet sommerblomst. Veldig fin og vel verdt å dyrke ser jeg.

Anonym sa...

Hvor er det sjovt at den er så foranderlig! Og køn er den også!

Jannibele sa...

Det var et flott første møte med en skjønnhet. Den har jo alt en kan ønske seg av en sommerblomst. Disse skal få blomstre på Enerhagen neste år:) Takk for inspirasjon. Nyt sommerdagene og den praktfulle hagen din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...