fredag 17. juli 2015

Helt vilt....




...hvordan en gresskarplante kan gro....






For første gang prøver jeg gresskar i kompostbingen...
og aldri hadde jeg forestilt meg en slik eksplosjon i volum og lengde....
den må jo vokse en meter i døgnet...
nå er den på vei ut av kompostbingen...med flere grener...








og de første blomstene er kommet...tror jeg må lese litt om videre stell...
hvor og når en skal kutte stengel og hvor mange frukter planten kan bære frem...
litt ukjent terreng dette...
men så gøy når planten virkelig trives og vokser seg så fint til....





 I veksthuset rødmer tomatene....
Cherry-tomater liker jeg best..men nå jo også prøve litt nytt...
slik som disse med grønne striper...vet ikke navnet for det er frø jeg tok av noen gode tomater 
vi spiste sist sommer...




..det ble mange planter av disse grønnstripete...de dekker hele langveggen  i veksthuset...
jeg fjerner alle blader opp til første tomatklase og fortsetter slik etter som de modner...
dette gir mer lys til frukten...og mindre blader som trenger vann...
slik gjør de store tomat-dyrkerene...og da kan vel jeg og..:)

De andre store tomatene er vanlige tomater som heter "Shirly"...
den skal bli tomatsaus etterhvert...
men også god å legge lagvis med mosarella-ost..ringle over olivenolje og balsameco..
og masse basilikum....




Og sjekk disse...
"Indian Rose"...heter disse...så spennende farge til salatbollen...
ikke smakt på de ennå...
kanskje til helgens grill-party...

God helg:))







12 kommentarer:

Marit sa...

Du må ha grønne fingre angående grønnsaksdyrking! Litt av en vekst hos deg :)

God helg!

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken växtglädje hos dig. Härligt att se. Vilken snygg tomat den svarta är, så läcker. Spännande att smaka på den:)
Här nere börjar det svalna av nu, (30°) vi har haft 36° svettiga grader idag.
Kram Maria

stallnilsen sa...

Oi så det vekser hos dæ Inger Marie, artig er det når alt blir vellykket :)
Mine tomatplanter blei ussel i år, så æ kasta de fleste har to igjen , men får se hvordan de er når æ kommer hjem.

Ha ei fin helg.

Lisbeth :O)

Meta sa...

Vad härligt till vinterns gråa dagar. Tänk att ha egen odlad mat det är helt kanon. Så fina dina plantor ser ut.Hos mig är det för mycket regn och för kallt så allt är så litet mot förra året.
Ha det gott
Kram Meta

Refleksjon på livsvegen sa...

Så kjekt! Her pøsar regnet ned igjen. I går var det sol :-D
Har funne 4 modne jordbær.
Herlig med mat frå eigen hage!

God helg til deg!

Vivishagerom sa...

Hei
Her var det virkelig voksekraft. Jeg har aldri prøvd meg på gresskar, men nabo'n hadde en svær en for noen år tilbake.
Kos deg videre i sommer. Klem Vivi

Unknown sa...

Moro med planter med skikkelig vekstkraft! Jeg har også stripete tomater. De heter Tigerella, men det finnes helt sikkert flere typer:) Mine svarte er jeg også spent på. Morsom effekt i salaten.

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Så heldig og flink du er som får til gresskar i komposten. Jeg hadde alltid gresskar før, men de siste årene har sneglene tatt alt. Hvis jeg ikke husker helt feil kan hver stilk bare ha ett gresskar hvis du vil at det skal bli skikkelig stort, men det må du sjekke for det kan være jeg husker feil. Gresskarpai er nydelig. Blomstene er også vakre, jeg har aldri prøvd det, men de kan spises, frittert tror jeg.
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

Unknown sa...

Ser helt herlig ut- gøy når det er så frodig og vakkert. Gøy med gresskar- vi hadde en intern gresskarkonkurranse i familien i fjor. Der skulle du ha vært med :)

Sommerklemmer fra Monica

Aud sa...

Mmm, så mye godt som vokser hos deg :-)
Spennende med gresskar.

livihagen.blogspot.com sa...

Så flotte tomater. Herlig å kunne plukke inn etter hvert man vil ha de. Jeg skal følge rådet ditt om å plukke bort blader etter hvert. De krever vel litt kraft fra planten også. De mørke så veldig spennende ut.

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Inger Marie
I'm delighted with your tomato based innovations.
Very interesting are the tomatoes in green stripes and black.
I have red tomatoes in a dark stripes are called Tiger.
Delicious in taste.
Greetings from Polish.
Lucia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...