onsdag 9. august 2017

Ny favoritt...og oppdatering sneglestopp...

               



Har du prøvd knutekål...?
En klar ny favoritt i grønnsakshagen hos oss...




Jeg fikk noen småplanter av hageveninnen min...
så jeg kan ikke si noe om såing og oppal..
men de vokste ganske raskt etter planting 
omtrent som en reddik...




Dette er en av de siste...som ble høstet idag... 
ferdig er den ca. 8-10 cm i diameter...
 smaker ligger mellom kålrot og reddik...sprø og mild...
Jeg har brukt den både som coleslaw ...ovnsbakt og kuttet i salat...
så dette skal bli en fast sort fremover....



Oppdatering på sinkbeslagene 
på kaldbenken og det ene bedet....som jeg moterte i vår... det kan du lese om Her....





I kaldbenken har det bare vært en eller to snegler...
Den ble tømt for gammel jord og foret med markduk inni og ny jord oppi....
så dette har fungert utmerket...

Det andre bedet satte jeg bare karmene på uten å fjerne den gamle jorden...
her har det ikke vært sneglefritt...
jeg tror det kommer av at der har ligget egg i jorden fra i fjor...
og at de har ekstra gode forhold inne i "gressløk-hekken"...
Så nå skal gressløken bort...plukke de jeg finner av segler og i tillegg strø
ut Ferramol korn...så blir det nok helt bra....

Men totalt sett er jeg veldig fornøyd med sinkkarmene...
en stor forbedring og
 mye mindre svinn av grønnsaker....selv om jeg har plukket en og annen snegle...






En annen test jeg prøvde var grovt sandpapir rundt et av de andre bedene....
men det virket ikke...
der krøp de bare over uten å bry seg om ruhet eller noe....
ok..så har jeg prøvt :)


Grønnsakhagen gir stor avling nå om dagen...
Bondebønnene er endelig klar...utrolig sene iår...men gode å vente på....






Forspirt salat..planter jeg ut etter som jeg har plass...
vi spiser masse salat-middager nå på sommeren...
så det gjelder å ha nok...
Sukkerertene kommer med nye sprø erteskolmer hele tiden....
bare å plukke og plukke...






Purpurbønner...de er ikke av de tidligste sortene... men når de først setter igang 
blir det mye bønner..
sorte og lange...nesten litt skumle...
men de blir grønne når en koker de...litt synd...
lilla nydelig blomst og selve plantene er noe spinkle i veksten....
trenger noe å klatre på...jeg bruker gamle staur...



































I kaldbenken blomstrer både Koriander og Ruccola...
sprø plukksalat holder det gående til ut på sensommeren...

Koriander-blader er godt i fiskeretter og asiatisk mat...
men jeg dyrker de føst og fremst for frøene..
tørker frøene og bruker de da i krydderblandinger gjennom vinteren...

Ruccola skal en jo helst bruke før de blomstrer...
men jeg fjerner blomstene og kutter plantene litt ned..da kan jeg høste
mye lengre av plantene...og smaken er like god syns jeg...
og du...
prøv Ruccola-pesto...
vanvittig godt :)









11 kommentarer:

Villrose sa...

Knutekål ser interessant ut...
Har metallkanter på pallekarmene - og salaten er perfekt (0 hull, så langt) under agrylduken.
Ja, jeg kniper også Ruccola-blomstene.
Må jo prøve pesto :)

Marit sa...

Spennende medknutekål, og den kjenner jeg ikke til. Så godt at det finnes noe som hjelper mot sneglene!

Fortsatt god uke!

Anonym sa...

Tak for tippet om knudekål! Det vil jeg prøve næste år.

Vi har højbede med sneglekanter, og vi er så glade for dem! De virker. Når der af og til kommer en snegl i bedet er det fordi de er kravlet via noget ukrudt langs bedet eller fordi en grøntsag er blevet så stor at den rammer jorden uden for bedet.

Din køkkenhave er smuk! Jeg holder meget af køkkenhaver ...

fruens flora sa...



Hei Inger Marie. Knutekål ser spennende ut. Det er ikke lett å holde disse sneglene borte. Flott kjøkkenhage du har. Jeg har såvidt kommet i gang med min. Fin dag til deg.
Hilsen Hanne-Lise.

Aud sa...

Knutekål har jeg ikke prøvd. Høres godt ut!
Jeg vet ikke om en skal bli imponert eller oppgitt over snegler som til og med trosser sandpapir :-)

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Inger Marie!
Your vegetable garden looks great. I also make kohlrabi. This is a delicious vegetable.
My arugula has yellow flowers and I often make pesto from it.
Have a nice weekend:)
Lucja

hagen vår sa...

Hei!
Knutekål og purpurbønne har jeg ikke prøvd. Bønner er jeg så glad i, i alle varianter, så den skal jeg prøve.
Flott grønnsakshage du har.
God sommernatt! Anne

Ranten sa...

Jeg kjenner jeg blir misunnelig på grønnsakene dine, og vi har ikke orket å dyrke spiselige ting pga snegleplagen :-(( Men som du skriver, har vi også registert at de ikke liker sink, da vi har en stor hostaplante i en sinkurne som har fått stå helt i fred :-)) Kanskje vi kan følge ditt eksempel?! Så kan det kanskje bli grønnsaker her også! Ønsker deg en flott helg!

Ingvill Mydland sa...

Kjempefine karmer rundt grønnsakene, virkelig forbilledlig! Veldig flotte å se på.

Livsnyderhaven.dk sa...

Tak for inspiration - jeg må prøve knudekål næste år.

God Sommer

Hilsen Maria

Red Rose Alley sa...

That is such an unusual looking vegetable. I've never had kale before, hmmmmm, interesting. : )

~Sheri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...