onsdag 7. mars 2018

Så i det du har....




Nå når vi skal så både grønnsaker og sommerblomster
blir det rift om pottene...
Jeg tar vare på en del av vanlige plastpotter
fra potteplanter jeg har kjøpt...
men det er mye annet jeg også sår i...







..terrakotta potter er flott å se på og det porøse materiale er godt for 
røttene ( luft til røttene)..men en slik potte tørker raskere opp...




 ...små og mellomstore plastpotter duger alltid....
Har du mye aviser kan du lage dine egne potter...og du trenger ikke spesialutstyr...
fordelen her er at papirpotten kan settes rett i jorden
da forstyrres ikke røttene og papiret formuldes raskt...
hvordan du enkelt lager slike potter...
finner du på denne siden her 




Melkekartonger eller juicekartonger er dype og fine 
til gulrøtter eller tomatplanter...
Du kan også bruke langsiden på kartongen og skjære ut 
en åpning...da kan du så salater eller urter...




Eggeskal...
for planter som ikke vokser så fort og ikke har så stort rotsystem
 som chili eller paprika...




...plastflasker kan brukes som på bildet...
men en trenger ikke henge de på veggen for det....




Dorull- og tørkerull papp er klassiske for 
erteblomster..bønner eller solsikker...
også denne typen potter kan settes rett i jorden...
på samme måte som avispapir-potter...




Jeg bruker alle typer plastbeholdere som det har vært
frukt eller grønsaker i...til breisåing...
og bokser fra smågodt..
disse kan du få i matbutikken..gratis...




...slik som her..
en tom drueboks...super til erteskudd eller breiså blomster i...
eller hva med yogurt-beger...




Selvfølgelig kan du så i pluggbrett og andre såpotter
du får kjøpt i butikken...
men det er jo greit å bruke noe en allerede har i huset..

Tenk også på at den lille planten ikke
trenger å ha så mye jord rundt de første røttene...
i små "kammer" vil den vokse og 
etablere seg mye raskere...

God så-tid :)






10 kommentarer:

Torilshusoghage sa...

Flott innlegg☺
Jeg bruker også det jeg har i huset,gjenbruk er fint.
Kribler etter å sette i gang, noe er sådd, men det beste gjenstår.

Furulunden sa...

Blir ikke noe ledig i huset ditt, sånn som du sår. Herlige eksempler. Blir ikke fullt så mye hos meg, men i år blir det mer her i Furulunden enn tidligere :)

Aud sa...

Mange gode tips! Takk skal du ha :-)

HageSus i Turids hage sa...

Her var det mange kreative ideer til noe å så i.
Jeg samler på all plast bakker, bruker det mest til å ha under alle blomsterpottene om vinteren eller såing. Eggeskall og doruller var smarte med at du kan sette de rett over i annen potte eller ut - eggeskall kan du vel gjøre det med hvis du knekker skallet?
Fint at du har delt dette.
Ha fortsatt fin uke.
Hilsen fra Turid

Rost och rädisor sa...

Många och kreativa förslag på vad man kan odla i. Jag återanvänder också alla möjliga plastförpackningar och mölkkartonger. Känns bra.
Trevligt inlägg!
/Anette

Marit sa...

Ja, det er så mye en kan bruke til å så i, og du har virkelig oposummert det meste. Jeg bruker plastbokser etter kokosbollepinner, og de er også veldig ok å bruke. Jeg sår i de først og prikler ut av de igjen.
Vi får håpe at denne vinteren snart tar slutt!

Bente sa...

Gode tips fra deg. Jeg må nok vente litt til før jeg sår. Det er så utrolig artig å så selv.
Ha en fin dag
Klem

Ranten sa...

Ja frøene er ikke kresne :-)) Mye rart som har blitt benyttet her også, og for ikke å tenke på alle pottene jeg har vasket gjennom årene ;-)) God helg!

Villrose sa...

Ja, nå er det såtid, og fort gjort å gå tom for såkar...
Eggeskall har jeg aldri tenkt på å bruke før :)

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Det var mye fantasifulle potter, bruker mye forskjellig jeg også, men nok mer tradisjonelt. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...