mandag 12. august 2013

August...sensommer...



Schneewittchen...




en kritthvit skjønnhet...selv om den ikke er historisk eller dufter...
( det er mine favoritter )

Denne plantet jeg i våres ved syrintreet ved porten
etter å ha forsøkt med Mm.Alfred Carrier der i flere år....
den ville ikke..så bort med den...





For tanken er å få en blomster-rik hvit rose til å klatre opp i syrintreet...
og jeg er veldig fornøyd med Schneewittchen...
grønt og friskt bladverk og vokser fort..
den har etablert seg bra og blomstrer også fint for å være 
første sesongen....







Den gulhvite rosen dere ser i bakgrunnen er en potterose som jeg har hatt inne...
de blir også fine når de kommer i hagejorden...
Og blant rosene er det ulike Alunrot..
En stor favoritt..og nå står de også i blomst...




Først er det Heuchera "Peach Flamke"
og bak der H."Shanghai"...






Det frøs bort flere i vinter så jeg har erstatte med nye og andre sorter...
den brokete til venstre er H. "Hercules"
I tillegg har jeg en vanlig mørk rødbrun og en H."caramel"...(tror jeg)
..det blir nok flere etterhvert..










Flere steder i hagen har jeg satt ned små lyspunkt 
iform av solcelle-lykter..
så fint når de slår seg på i skumringen
uten at jeg trenger å gjøre noe...




Litt hvit Pyntetobakk har også sneket seg inn..
og noen Hosta imellom det hele...
jeg planter tett..men liker det best når det bugner 
og ser fyldig ut...
og flytte og dele er ikke noe problem...


Tenk det er midten av August alt...
ufattelig hvor fort ukene og sommeren går...
men nå går vi mot min andre favoritt-årstid...
den første er selvfølgelig
...SOMMER...
og så kommer 
...HØST...
med farger..modne frukter..skarpere luft..andre aktiviteter...

Mye å glede seg til:))



14 kommentarer:

Mariann sa...

Schneewittchen er nydelig! Håper den vil vokse og klatre hos deg. Heuchera er favoritter hos meg også.
Ha en fin uke!

Unknown sa...

Hei Inger Marie.
Så flott rose, hvite roser er så nydelig mot det grønne.
Du har så mange fine farger på staudene dine, farger i hagen er jo ikke bare blomster men like mye bladene.
God ny uke fra Marit.

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så mye vakkert!!
Så flott den med det vakre bladverket, de pynter virkelig opp:)
Vi har hatt kraftig regn i natt og hele dag, og det bærer hagen preg av...

Fin kveld til deg!

hagen vår sa...

Hei! Alunrot er vakre og så har de så mange fargevarianter. Nydelige bilder.
Jeg er ikke klar for høsten, men det er kanskje bortkasta energi å protestere. God natt til deg! Anne

Ingvill Mydland sa...

Så nydelig Schneewittchen! Jeg kjøpte den for et par uker siden, og nå når jeg ser disse fantastisk flotte bildene er jeg glad for det!!

Ille at du ikke får til Mme Alfred Carriere, den har nemlig jeg også kjøpt i år... Da blir det veldig spennende å se hvordan DET skal gå! :/

MarJE sa...

Ja, tenk at sommaren er på hell alt. Føler at den har gått uten at den kom hit til meg i år. Men håper at hausten blir fin i staden før.
Rosa di var skikkelig kraftig og blomsterrik for å ver første året.
Så herlige bilder du viser av alle dei fine plantene du har.
Ha ei god fin veke.
Klem frå MarJE.

Mia sa...

Ja, det går mot høst, men ikke riktig enda som tur er. Men pussig nok er det godt å være litt inne igjen, når det regner, vaske hus og slik blir endelig gjort igjen.
Schneewittchen er lekker, helt hvit i fargen. Jeg skal ha en noen steds jeg og men jeg vet aldri riktig hvem av de hvite det er. Men ingen vokser så frodig som hos deg. Klatre opp høres elegant ut. Og alunrot, bare herlig. Mange forsvannt i vinter her og, men jeg har ikke funnet så mange nye. Jeg forsøker finne ut hva jeg skal ha blandt mine roser, alunrot ser fint ut, takk for tips :)

Kari sa...

Nydelig kombinasjon med hosta og alunrot. Tror jeg må herme ;) Tusen takk for superkoselig kommentar inne hos meg :)

Unknown sa...

Nydelige roser. Mye annet fint også!!

Ha en fin dag.
klem

Lin sa...

Schneewittchen er sååå søt. Jeg mistet min i vinter og når jeg ser disse bildene, tenker jeg at jeg nok må kjøpe meg en ny! Sååå hvit!

Anonym sa...

Da har jeg kost meg med stemningen. Her venter jeg fortsatt på den søte lukten av prydtobakk, men den er i god vekst.

4 i Kiellandsgata sa...

Så mange fine fra hagen din=) Den ser helt fantastisk ut. En sommer går egentlig altfor fort, og jeg gruer meg litt til høst og mørke kvelder. Selv om jeg synes det er koselig når det kommer til stykket. Håper du har ei fin uke=) Vibeke

November- symra sa...

Takk for godt rosetips, jeg har planer om plante en rose som skal klatre i den store oppstammede tujaen. Alunrqt er flott, men det ser ut til at jeg ikke helt har forstått hva den trenger.. De forsvinner sakte men sikkert hos meg...

Olea sa...

KJeg liker også når beddene er fulle av blommster :)
Høsten er en vakker tid i hagen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...