torsdag 23. januar 2014

Hva betyr det egentlig.....




Jeg har pugget mange latinske navn i min tid...
selv om de ikke er så mye på tungen som før..så er det
 kjekt å vite det latinske navnet..




de sier ofte noe om plantens utseende..opprinnelse
naturlige voksemiljø eller oppdageren..
den som brakte planten til Europa...
og det er jo interessant...




som f.eks.
Clematis....klema henviser til voksemåten...
Cotoneaster horizonalis....vokser horisontalt...




Tusen fryd...Bellis perennis....Bellis = vakker
og perennis =flerårig...

Løvemunn...Antirrhinum majus...
majus =ligner nese...

Forglemmegei...Myosotis sylvatica...
Myosotis= museøre som viser til formen på bladene
sylvatica= som vokser i skog




Prydtobakk...Nicotiana suaveolens..
Nicotiana= etter Jean Nicot som innførte tobakken til Frankrike
suaveolens =velduftende

Praktsalvie...Salvia splendens...
Salvia = sunn,frisk og splendens = som glinser


og så har vi enkelte ord som ofte går igjen
som...

vulgaris =  vanlig
alba = hvit eller lys
niger = mørk eller svart
pendula = hengende
alpinius = av alpene


Om vi kanskje ikke trenger de latinske navnene slik til daglig..
så kan det være kjekt når vi farter rundt
der ute i plante jungelen..
da vet vi det med en gang...er det en pendula.. ja da vil den
aldri bli høy og skygge for solen...:)









21 kommentarer:

Mariann sa...

Latinske navn er veldig nyttige, og man unngår misforståelser. Da er det også mye lettere å finne opplysninger på nettet. Ekstra kjekt blir det jo hvis man som du, vet hva noen av disse navnene betyr også.

Sabelhagens Olivlund sa...

Tack för den latinlektionen. Uppskattas!
Jättefina bilder som väcker sommarlängtan.
Kram Maria

Unknown sa...

Morsomt og nyttig innlegg med latinens ABC :)

November- symra sa...

Jo det faktisk morsomt med latinske navn, og jeg kan endel passive, dvs at jeg gjenkjenner dem når jeg leser dem. Verre er det å ta dem frem og huske dem og bruke dem aktivt. Hos meg bli det derfor en røre av norske og latinske navn. Og så er det noen navnet jeg liker bedre på dansk og svensk, som feks Torneroseskjortel og står. Hans urt...

November- symra sa...

Skulle være st. Hans urt...

Unknown sa...

Ja, du har ret, de latinske navne er gode at kende. Tak for en lille påmindelse. Jeg vil gerne lære dem, men nogle gange får jeg ikke slået dem op.
Mange af de latinskenavne er jo også smukke og rare at sige.

Kærlig Hilsen
Jettemajken

Jannibele sa...

Der fikk du løftet interessen mitt for bruk av latinske navn til nye høyder. De gir jo virkelig mening og er ikke lenger bare vanskelige ord å huske:) Takk!

Meta sa...

Ja men du , jag beundrar alla som kommer ihåg de där namnen Här är det då inget som fastnar. men tack, nu har jag det på papper och då kan jag ju kika på det.
Ha en fin dag
kram Meta

stallnilsen sa...

Så flink du er som vet de latinske navnene på blomstrene, det gjør ikke æ i det hele tatt, har aldri vært inntresert i og lere dem heller, så det er nok derfor æ e så blank på det :)

Ha en fin kveld.

Lisbeth :0)

Tone sa...

Artig lesning :) Det er en klar fordel å kunne de latinske navnene når man jakter frø på nett! Men uff,,,ikke alltid like lett å huske de :)

Straks fredag og tid for god helg :)

Trines Hus og Hage sa...

Hei!

Moro å få litt påfyl på latinen. Jeg kunne også litt mer før, og har så absolutt lært litt fra innlegget ditt. Kjekt å ha disse knaggene å henge på, og at man da vet noe om voksemåte og egenskaper hos plantene.

Ønsker deg ei flott helg!

Beste hilsen fra Trine

Elzie sa...

Tusen tack för den lektionen. Har tyvärr aldrig lärt mig latinska namnen på växterna och det är dåligt, men man ska ju inte kunna allt (hm!). Det värsta är att jag aldrig lyckas komma ihåg de svenska namnen på de växter jag har!!
De växterna som är på din översta bild hade jag gärna haft här - dock.
Ha en riktigt fin helg.
Kram Elzie

Anita sa...

Høres så flott ut på latinsk.
God helg til deg.

Anita

Anonym sa...

Ja, de latinske navne er fine og præcise.
God weekend til dig :-)

Unknown sa...

Hmmm, igjen tenker jeg at kanskje jeg burde lære meg noen latinske navn.

Ha en fin helg.
Klem

Ranten sa...

Ja de botaniske navnene er jo en beskrivelse av planten :-) Ikke alle som tenker over det? Jeg pleier å si at om jeg klarte å lære andre ting i samme tempo som de botaniske den gang jeg begynte å bli hagegal- ja da hadde jeg nok hatt flere høye grader :-D God helg!

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Wow!
Remember the Latin names of plants? This is a great art.
It's nice to watch now winter blooming flowers.
I wish you a nice weekend.

Aud sa...

Jeg kan ikke latin, men dette var spennende å lese :-)

Vivishagerom sa...

Da lærte jeg noe nytt i dag også, selv om jeg ikke er så veldig opptatt av navn.

Takk for det! Klem

Kari sa...

Så morsomt. Da lærte jeg noe i dag også. Ønsker deg en strålende helg :)

Mandelhjärta sa...

Herlig innlegg, Inger Marie! ;)
Her var det både nytt og litt repetisjon. Veldig artig egentlig med latinske blomsternavn.
Ønsker deg en fin uke! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...