søndag 7. januar 2018

Nye muligheter....




Godt nytt år!

Da er vi godt i gang med et nytt år...
og mange av oss er vel i full gang med frøbestillinger 
og tanker for hva vi skal gjøre denne sesongen...




Jeg tror at dette året blir det grønnsaker i fokus for meg...
Allerede nå er jeg så klar for nye friske spirer...
og vil gjerne sette i gang med såing...NÅ...
men nå nok vente noe..ja...




Knute kål...skal jeg helt sikkert så mye av...fikk helt dilla ifjor...godt til mye...

Jeg var så heldig å få en hel gjeng med frøposer til bursdagen i høst...
mange nye grønnsaker som jeg ikke har prøvt før...
Havrerot..Knollfennikel..Eiszapfen -en spesiel reddik..Ramsløk..og mange flere...






Salater...kan vi ikke få nok av...
vil også så mer vintersalat som vi kan høste sent og utover vinteren.
Tester i kaldbenken denne vinteren og det går veldig bra...men de må ha full størrelse
før vinteren..de vil jo ikke vokse noe da....




Urter...
nok en delikatesse som brukes mye her i huset...
Lager pesto og fryser ned når avlingene er på topp eller
tørker de som egner seg til det...som oregano....




Basilikum og persille skal jeg ha mengder av...




Denne høsten fikk jeg ikke tak i gresskar..
så i år skal jeg dyrke selv i kompostbingen...
slik som for et par år siden...
den tar jo helt over...der den boltrer seg i komposten...
Gresskarsuppe med chili og ingefær er bare så godt.


Jeg er ikke den som står først i køen med nye trender og slike ting..
men nå skal også jeg sette igang med
Bokashi...
Jeg har blitt så inspirert av Sara...som gjør det enkelt effektivt...
bare se her...
Nå har jeg bestilt bokashi-strø og plastbøtter med lokk står klar.
Når jeg ser hvilken voksekraft dette gir..
må jeg bare prøve ...




Ønsker deg en fin ny uke:)










11 kommentarer:

hagen vår sa...

Hei!
Det er kjempedeilig å fråtse i egne grønnsaker. Jeg så på bokashilenken du har lagt ut. Det virker veldig spennende. Et problem er å finne plass. Må tenke ut en løsning.
Ha det godt! Anne

Sabelhagens Olivlund sa...

Låter som du har ett spännande grönsaksår framför dig, kul:). Sara är inspirerande, lycka till med Bokashi.
Ha en fin vecka du också
Kram Maria

Marit sa...

Du er så flink til å dyrke grønnsaker! Du får sikkert en stor avling til høsten. Bokashi har jeg lest om mange ganger, men vet ikke om det er noe for meg. Det tar jo noe plass, men er garantert veldig bra.

Ranten sa...

Jeg har også planer om å så både grønnsaker og sommerblomster i år :-)) Jeg har fått en liten gartnerspire i familien så da er det bare å legge til rette for en ny hageentusiast :-D Godt nytt år til deg!

Aud sa...

Deilig med hjemmedyrkede grønnsaker!
Og snart er det så-sesong igjen :-)

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Du kommer säkert bli supernöjd med bokashikomposten. Det gör riktig skillnad i jorden har jag märkt. Grönsaksfröer beställde jag innan jul och jag tog också kålrabbi för det är en sån underbar grönsak. Nu är frågan om jag ska beställa några blomsterfröer eller ej.. :)

Ha det gott! Carina

stallnilsen sa...

Hei Inger Marie, godt nyttår :)

Ja, nu er vi igang igjen med og planlegge hagen og nu er vi alle veldig utolmodig for og komme igang,og vi venter på våren og lyset og sola og varmen, tenk for ei fin tid vi har og se frem til :D
Men nu har æ fått veldig mye sne :( Liker det ikke, men kan ikke gjøre noe med det, håper på regn , så litt av snøen kan krympe, liker ikke sne :P

Fine bilder og fint innlegg på bloggen din :)

Ha ei fin ny uke.'

Lisbeth :D

Meta sa...

Visst är det härligt med nya år och nya utmaningar det blir liksom så naturligt efter all snö och kyla. Det är underbart.
Bokasi har jag köpt färdig och använt nåt år det är så bra mina rososr är mycket piggare.
Ha nu ett härligt odlingsår 2018
Kram Meta

Furulunden sa...

Den knutekålen, hva bruker du den til? Den ser så fin ut. Hilsen Mette i hagebloggen Furulunden

Furulunden sa...

Takk for tilbakmeldingen din ang. knutekålen :)

Tante Rose sa...

Den reddiksorten er helt fantastisk! Jeg kan virkelig anbefale den. Den vokser fort, smaker godt til og med som stor, og jeg har ikke funnet en eneste mark i den på tre år. Det eneste er at den kan gå i stokk når det blir varmt på sommeren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...