søndag 13. mai 2018

Grønnsak-året....






Nyyydelige dager..
varmen har kommet og det føles nesten som sommer 
denne helgen...

Denne sesongen har jeg 
grønnsaker og grønnsak-hagen i fokus...
det blir et grønnsak-år
og jeg skal teste mange nye sorter denne sommeren...



...pak choi...
allerede nå ser vi formen på denne salat-kålen....




Herding av planter denne uka...inn og ut.....




..spisskål..nytt av året...




og denne ser litt spinkel ut...
men det er bare fordi jeg allerede har høstet etpar ganger...
Kale..Grønnkål..kruset variant...
denne skal selvfølgelig bli mye større blader...men nå med de første spede bladene
er den nesten som en salatkål...






Havrerot...til høyre ...er også et nytt bekjentskap...
har forsådd noen...
som jeg kan høste utover senhøsten
og skal også så direkte i bed...for senere høsting..
de kan faktisk stå i jorden over vinteren...
spennende...




Idag ble det kål-plante-dag....
Har laget meg et skikkelig "hus" av insektnett...så alle
kålplantene kan bo der inne...så håper jeg på lite angrep av kålfluer
og sommerfugllarver...
Bedet er forbedret med bokashi og dekket med gress 
og planterester...
som hjelper på å bevare fuktigheten i jorden og mat til 
meitemarken...
som igjen gir god gjødsel til plantene...

Virkelig tilfredstillende å grave i god jord...en forsommerdag
med +24gr...middag på terassen...
og jeg sitte her ute å lage blogginnlegg en tidlig kveld...

Fantastisk :)








6 kommentarer:

fruens flora sa...



Hei Inger Marie.
Det er fantastiske dager vi har nå. Jeg har også sådd en del grønnsaker. Alltid spennende, og så smaker de så mye bedre enn kjøpte. Fin kveld til deg.
Hanne-Lise.

Marit sa...

Så mye spennende du dyrker! Pac choi ser så vakre ut. Koselig med egne grønnsaker.
Fin uke til deg!

Aud sa...

Mange spennende grønnsaker, og en del ukjente også. Da blir det mye godt å spise :-)

Hageidyll i Sonvika sa...

Flott med såpass mye grønnsaker allerede. Gøy å spise selvdyrket:-)
Her har vi kuttet ut grønnsaker, etter å ha hatt det i mange år. Vi fikk for mye utøy, på plantene at vi syntes det ble for mye jobb. Så nå er det bare tomat, agurk og paprika.
Kos deg i varmen/Eirin

Jannibele sa...

Så staselig med grønnsaksår hos deg. Spennende sorter du har på gang. Ja, det er en himmelsk tid nå. Rene sommeren. Bare å nyte.
Riktig god pinse.
Jannicke

Tante Mali sa...

It's o wonderful to grow the own vegetable. Looks good.
All my best and happy gardening days
Elisabeth

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...