tirsdag 24. juli 2018

Tomater i sommersol...




Søte..røde ..gode tomater....
Varmen gir virkelig søte tomater denne sommeren...
jeg har både klasetomater og cherry tomater...og de modner raskt....







De nederste tomatene på stilken modner først..iallefall på klasetomater...
og ettersom planten vokser og danner nye tomater oppover stilken...
klipper jeg av de nederste bladene og ellers stygge blader..
Tomatplanten ser noe ribbet ut...men det gjør
ingenting for videre tomatproduksjon.

Dette reduserer vannbehovet og gir mer lys til tomatene...
avklippet legger jeg tilbake i pottene...
som også reduserer vanntapet...

alle metoder må tas i bruk denne tørkesommeren...





De blir myyye tomater denne sommeren..
vi spiser tomater til både frokost og middag...
rene snacks er det...




Noe er blitt tomatsaus til vinteren...
men de er aller best solmodne og ferske...

Hagen ellers er knusk tørr...
prøver å holde liv i både roser og hortensia...
men den stor gjenblomstringen på rosene ser det ikke ut til å bli...







6 kommentarer:

World of Animals, Inc sa...

Your tomatoes are turning out great! They look so delicious and so does your stew... Yum! Thanks for the share. Hope you have a wonderful rest of your day. Keep up the posts.
World of Animals

Anonym sa...

Ja, dette sommervejr er da lige noget for tomaterne der må tro at de er hjemme i Italien :-) Jeg elsker sol og sommer, men jeg må indrømme at jeg går og kikker langt efter nogle regnskyer, for her er efterhånden så tørt at det er svært at holde liv i planterne.
Dejligt at se dine frodige tomatplanter :-)
Kh Nana

Aud sa...

Deilig med tomater fra egen hage!

Jeg bruker fortsatt tipset ditt om å bruke avklipp mm på jorden, og syns det fungerer fint :-)

A Casa Madeira sa...

Super interesting.
I loved meeting you.
janicce.

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Det er deilig å kunne fråtse i søte tomater:-)
Vi spiser, gir bort og fryser ned, så får jeg lage tomatsaus på en regnværsdag i høst...
Ha en fin kveld/Eirin

Torilshusoghage sa...

Finnes ikke noe bedre en selvdyrkede tomater:))De smaker jo bare så godt.
Takk for tips til bruk av avklippet,det skal jeg sannelig gjøre bruk av:)
God ny sommeruke!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...