søndag 15. juli 2018

Å hente måltidene fra egendyrking....




Det er midten av Juli...sommeren er på sitt beste...
hagen er full av mat...
egendyrket...
Tenk at det går an...å spise så variert og godt...
fra noen frø og litt egen innsats...
Jeg blir så glad :)




Salat favoritt i mange år...Tom Thumb...




Ruccola..en annen favoritt...
I år har jeg mengder...men det går unna...vi spiser de både på brødskiven og til middag...






Nå når det er varmt så går ruccola lett i blomst...
men jeg kniper gjenvt av blomstene...så forsinker jeg blomsterstadiet...
Det er jo vakkert med gule eller hvite blomster på ruccola
 men bladene blir litt mer beske...




Når jeg har så store mengder med ruccola...
lager jeg pesto til vinteren...
Oppskriften er som en vanlig pesto...
du bare erstatter basilikum med ruccola...
lag små glass og frys.




Brekkbønner...
ufattelig hvor de vokser i denne varme sommeren...
dette er mengden jeg høster hver dag...
og noen ganger enda mere...
Vi greier ikke å spise alt...men jeg forveller og fryser til senere..




Store flotte plukksalat. blader...sprø og gode til det meste...






På denne typen plukker jeg blader nedenfra...så fortsetter de å gro...og det blir mye å høste...




Vårløken...så imponert over denne...
vil du se hvordan jeg gjorde det...så finner du link HER...




Dette var en av middagene denne helgen...
Brekkbønner...Ruccola...Tom Thum-salat + masse gode 
Tomater og Agurk...
det eneste som ble innkjøpt av det måltidet var
vannmelon og steinbitfile....

Jeg sier det igjen...
Å dyrke vår engen mat gjør meg så glad!



Ønsker deg en fin ny sommeruke.






7 kommentarer:

fruens flora sa...


Hei Inger Marie.
Her var mye godt. Ruccola er en stor favoritt her også.
Fin kveld til deg.
Hanne-Lise.

Vivishagerom sa...

Hei
Det er fint å ha egendyrka ting i hagen, og det smaker bedre også. Må si du er heldig med avlingen i år.
Jeg har bare salat og urter i år, men du verden som det gror.

Ønsker deg en fin uke videre.

Vivi

tronderlivetmitt sa...

Helt enig med deg. Det er sååå gøy å lage mat av det en dyrker sjøl, eller har i hagen og plukker i naturen. Min "grønnsakshage" tok forøvrig litt av i år.. Kjøpte meg sånne karmer på Plantasjen, og hadde jord nok (seks sekker) til bare en karm.. Dermed ble det meste sådd oppi der, og det har vokst over sine bredder for lenge siden..Haha.. Man lærer litt om gangen. Fortsatt fin sommer.

Jannibele sa...

Ja, det er et mirakel at det kan skje hvert år. Frø i jorden og vips, så har man knaskende grøde. Jeg blir like lykkelig hver gang jeg setter kursen mot grønnsakshagen min. I år har det vokst i en forrykende fart! Så mye deilig du har.

Jannicke

Marit sa...

Jeg er imponert over dyrkingen din. Å dyrke blomster og grønnsaker gir mye glede, ja.

Ha en fortsatt fin sommer! :)

Barwitzki sa...

Herlige bilder.
Så fint... alt fra hagen ... dette blir moro på kjøkkenet :-))
Jeg elsker grønnsaker... og blomster er glede alltid.
Stor SOMMERklem til deg.

Aud sa...

Så deilig det ser ut!

Blir glad av å se bildene dine :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...