søndag 12. august 2018

Kjempestor avling....




Spisskålen er høsteklar...




Kjempestore planter er det blitt tross en tørr sommer...
de har vokst godt i det dypgravde bedet som ble anlangt i vår...
Har også toppet jorden med grønt og løv ...og noe ugress
dette for å holde bedre på fukgtiheten...






Denne helgen høstet jeg det første spisskålhode...
Kjempestort...godt over 1kg var det...så fast og fint kålhode...
og ikke nok med det...8stk til er på gang....
det blir myyye mat utover høsten..




"Kål huset" som jeg kaller det..
ser nesten ut som det vil sprenges...spisskålen og grønnkål
presser seg ut på sidene..
men kålnettet har virkelig gjort jobben sin...
nesten helt fri for kålmøll og kålflue...
Sneglene har også nesten blitt stengt ute...
Dette gjorde jeg ved å grave ned i jorden noe av nettet 
på den bakerste langsiden...
På fremsiden der jeg åpner for å komme inn...
har jeg lagt godt med tunge steiner...dette gjør det vanskelig
for sneglene å komme inn.
Veldig fornøyd med denne løsningen.




Ny salat på gang...Romano salat...
Rødbeter i bakgrunnen...




Pastinakkene...er utrolig store...blir en kjempeavling her også...
Ruccola i forgrunnen..




Fennikel gikk fort i blomst...
Har høstet av bladene og brukt i maten...nå skal skal den bare få stå og blomstre...
og så høster jeg av frøene senere...






To fine gresskar er i utvikling....ser ut til å bli en liten til...
Gresskaret bor i den gamle kompostbingen...som ikke er i bruk lengre
siden jeg har gått over til bokashi og direkte nedgraving...og dekking med annet hageavfall.





En fantastisk sommer vi har hatt...
August er blitt mer vekslende i været enn hva vi har vært vant til i det siste...
Noen gode regndager og netter hjelper på...
Kjøligere i været også nå...mer som normalt kanskje...

Men august og september er fine hagemåneder...
nå er det innhøsting og nyte av alt jeg har sådd..plantet og stelt gjennom sesongen
vi spiser bare grønnsaker fra egne hage nå...og det har vi gjort i flere uker nå...
sååå tilfredstillende og herlig !


God ny uke hagevenner :)









9 kommentarer:

Marit sa...

Skal si du er dyktig til å dyrke grønnsaker! Veldig smart med det buret til kålen :)
Ha en fin uke!

HageSus i Turids hage sa...

Flotte grønsaker hos deg.
det "kålburet" ditt ser utrolig smart ut. Har notert meg at du har laget et slik - kanskje jeg kommer tilbake og spør deg neste år.
Jeg måtte rive opp en lang rad med store fine grønkål - marken hadde tatt fullstendig over og jeg orket ikke mer. Nå har jeg satt noen nye små, får se om de rekker å bli store.
Det er som du sier både august og september er fine hagemåneder!
Ha en fin ny uke i hagen!
Hilsen fra Turid

Villrose sa...

Utrolig flott avling!
Ny spisskål med smør er jo en delikatesse...
Trodde nesten kålvekster var "umulig" å dyrke. Bruker selv fiberduk + tunge steiner i pallekarmen (med sneglesperre) med gulrøtter, salat osv. Det funker, så kanskje jeg våger meg på broccoli neste år?

Existe Sempre Um Lugar sa...

Boa tarde, gostei de ver as belas fotos das saborosas e saudáveis couves, uma boa alimentação deve ter legumes,
Feliz semana,
AG

Aud sa...

Veldig flott spisskål! Så bra at løsningen med nettingen fungerte :-)

hagen vår sa...

Hei Inger Marie!
Er imponert over hva du har fått til. Flotte grønnsaker i denne utrolige tørre sommeren.
Ha det godt! Anne

Torilshusoghage sa...

Flotte grønnsaker hos deg!
Og så smart med kålhuset:))
Gleder meg også til å høste, har poteter,gulrøtter,løk,rødbeter m.m gøy å dyrke selv.
Kanskje blir det mer neste år:))

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Spisskål ser ut til å være noe å prøve. Jeg klarte å få kålmøllen inne i drivhuset i år, plukket larver med pinsett så jeg håper ikke de ødelegger til neste år. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

Barwitzki sa...

Grønnsaker friske fra vegetabilsk lapp er det beste der er.
Det er ren glede.
God uke. God sensommer.
Vi har fortsatt sommerværet her... været er være ute :-))
Hilsen fra Viola

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...