lørdag 18. juli 2020

Bønner i lange baner....




Denne sesongen tenkte jeg å teste bønne-planter inne i veksthuset..
Bønner elsker sol og varme...
derfor burde veksthuset være et ideelt sted...
..og dette fungerer utmerket...
Sesongen hittil har vært veldig varierende med hensyn til været..
mye vind og svingene temperaturer...
noe bønner ikke er så glad i...







..men med to frodige planter i store murbøtter..
blir det bønner så det rekker...
Vi har høstet fra St.Hans og det blir stadig mer og mer av de grønne bønnene...









Plantene har nådd veksthustaket nå...
og jeg lar de klatre i en sterk hyssing og surrer de litt rundt 
hverandre for å holde de på plass...

I murbøtta er det god bokashi-jord og jeg vanner
 med neslevann og de har i tillegg fått en liten neve
helgjødsel -som er naturgjødsel i pelletsform...




Slike never med lange lekre brekk-bønner høster jeg
annen hver dag...
blir det for mye...fryser jeg inn til vinterens gryter...


Jeg føler meg så rik over slike vellykkede avlinger :)
Sunt og godt...nærmat er bra!












9 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Høres spennende ut, og kjekt med stor avling. Her har jeg ingen bønner i år, ikke prydbønner en gang. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

Marit sa...

Det ser ut som en flott avling hos deg med bønner. Kjekt å ha fryser, ja :)
Ha en fin kveld.

Villrose sa...

Bønner er must, og brekkbønner best :)
Har mine ute, men forspirer noen i drivhuset. Blir nesten alltid rikelig avling.

HWIT BLOGG sa...

Ljuvliga bönor hos dig...gott är det också!
Sommarkram från Titti

Aud sa...

Bønner er jo supersunt, så det er kjekt å ha ut over vinteren også :-)

Maribel sa...

Hej Inger Marie!
Vilken fin skörd du fått, stora härliga bönor.
I år blev det inget av mina, men det var nog fel på utsädet.
Får göra ett nytt försök nästa säsong.
Ha det gott /Marika

Fra det lille røde huset.. sa...

Så artig! Bønner kan jo brukes til mye, og godt er det også!
Trivelig med det man kan dyrke selv, og så er det morro å følge med på utviklingen.
Nydelige valmuer har du også

Sommerklem fra Romsdalskysten
Inger G.

Bàn cầu một khối sa...

Rất cám ơn sự chia sẻ của bạn! Xin mời bạn đón xem sản phẩm phía bên chúng tôi tại đây nha:
Mua ngay bồn cầu hai khối Inax C333VTN chính hãng tại Bùi Minh để nhận được sản phẩm chất lượng và giá tốt nhất cho bạn

Barwitzki sa...

Deilige ... nyplukkede bønner.
Det er morsomt å lage mat, og de er best.
Hilsen deg
Ha en fin sommer fortsatt. Viola

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...