torsdag 13. januar 2022

Forsmak.....

 


...på hva som kommer...om noen uker...
All snø og is er snart forsvunnet og hagen dukker opp igjen...




I dag har det vært drøyt 8 plussgrader og jeg har holdt på
i veksthuset. Ryddet opp etter juleaktiviteten og nå
har jeg klargjort for neste sesong...




Disse murbøttene er for vinter-såing av salat og reddiker...
De er allerede halvfulle med god 
næringsrik bokashi-jord fra i høst....




I vaskekjelleren har jeg jordfabrikk hele vinteren...
og denne bøtten hentet jeg ut derifra i dag med
mørk, næringsrik og supergod jord til kommende spirer...




Så er det bare å fylle murbøttene nesten fulle...
sparer litt plass til "brukt jord" på toppen...slik at frøene
kan spire i næringsfattig jord og finne den gode 
bokashi-jorden lengre nede i bøtta ettersom de utvikler
røtter...smart ikke sant?

Nå skal bøttene med bokashi-jord stå og fryse til en 
is-jord-klump her inne i veksthuset...
og når februar kommer er det bare å sette igang å så...

Grunnen til at jeg drøyer til neste måned med såing
 er temperaturen...
Nå får vi en stund med få eller ingen minusgrader..
og jeg venter til det blir stabilt kaldt...
slik at spirene ikke skal komme i gang for tidlig..




Slik ser det ut rundt i hagen nå....










Er alltid imponert over noen planter....
slik som bispeluen...
Nå har den ligget under snøen og tålt minusgrader
og sur sibir-vind....
likevel dukker den opp grønn og ser tilsynelatende frisk ut...



...likeså med Digitalis...
litt slapp i bladverket men likefult grønn...
Naturen er fantastisk!


Nyter hver snøfri og grønn vinterdag vi får....
ennå en stund før vi kan tenke vår...men likevel....
en liten forsmak i dag
og herlig å være ute og kjenne på neste sesong.

Og jeg...kommer plutselig tilbake :)






5 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Inger Marie!
Så trevligt att du är tillbaka både på bloggen och i växthuset. Jag har väntat på att få sätta igång med sådder, men får vänta ett tag till. Idag har vi solsken men det har varit nåra ruggiga regniga och blåsiga dagar.
Ha en trevlig helg /Marika

Fra det lille røde huset.. sa...

Så kjekt å se deg igjen! Godt nytt år!
Du står på, og godt er det.
De stråene på det øverste bildet der, kunne jeg godt ha tengt meg.
Skal se hva jeg kan klare å finne på hagesenteret til våren....
De ligner veldig på noen jeg pleier å plukke inn når jeg er på NordKypros, :)
Her har Julerosen kommet med masse blomster nå, - og den blir større og større for hvert år, men bladverket rundt er litt "slapt"...
Snøen har forsvunnet, og "Gyda" herjer rundt meg, men her ute ved havet har vi vært forskånet for det verste regnet, foreløpig.
Lykke til med såing, når den tid kommer!

Inger G.

naturglede/Randi Lind sa...

Så vakkert og fint, både bilder og tekst. Det er fine tanker om vår der framme, og det er bare å glede seg. Ha en vakker helg.

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Så härligt det låter! Bokashi är fantastiskt som jordförbättring. Här skiner solen idag så det blev en tur med kameran i trädgården.

Ha det gott! Carina

Sabelhagens Olivlund sa...

Härligt inlägg!
trevlig helg till dig
Kram Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...