mandag 25. mai 2020

Spinat.....




Da var tiden inne for å høste hele kaldbenken
med spinat..
Spinaten går raskt i blomst når det blir varmt i været..




Jeg har sådd på frossen jord de siste vintrene
og dette gir rekord-tidlig og stor avling..
Såtidspunktet varierer noe, men i år ble det ikke før i 
slutten av februar...det var rett og slett ikke lang nok
kuldeperiode...




Fantastisk resultat!
Vi har spist av spinaten siden tidlig i april...og nå høstet jeg alt
og det ble en kjempebolle med frisk og spenstig salat..
Jeg vasker den godt og så går alt i en stor plastpose som jeg oppbevarer i kjøeskapet..
og tar frem det vi trenger etterhvert...
Salaten holder seg sprø og frisk i flere dager...






En annen salat som også er tidlig ute er Rosensalat..
flott rødfarge i senter og blir etterhvert et lite salat-hode...
Denne er ny for meg...
men gøy å prøve noe nytt også...




Når jeg fikk høstet hele kaldbenken...
blander jeg i en ny bøtte med bokashi og blander alt godt...
så er det bare å plante inn nytt..

Lengst unna i bildet er det en ny omgang med salat..
så er det forspirte sommergulrøtter...
bondebønner og en lav sort av sukker-erter som heter"Half Pint" 
den blir bare 40 cm og blir som en liten busk..
bærer masse sukkererter...

Nå er sommeren nesten kommet..
utrolig deilig varme i dag :)








7 kommentarer:

Villrose sa...

Så tidlig, altså? Jeg har aldri fått dreisen på spinat-dyrking. Det er jo så godt! Ha en fin uke!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Har prøvd meg på spinat en gang, men det ble ikke noe særlig av den, tror det tilsvarte en spiseskje når den var varmebehandlet :D Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

naturglede/Randi Lind sa...

Du verden, så tidlig! Ja, det er fint med friske grønnsaker igjen. Her ble det strutsebregne en dag og neslesuppe, løvetann i salaten og litt granskudd. Herlig med vår! God pinse! :)

Aud sa...

Så deilig med hjemmedyrket spinat!
Lurt med den kaldbenken :-)

HWIT BLOGG sa...

Spenat är ju gott o nyttigt...och helst vill man ju ha "hemmaodlad" också.
Juni är här och nu är det ju SOMMAR!
Värmen o solen är här nu.
Kram från Titti

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Dear Inger Marie!
Oh! You have great spinach. I love him because he is healthy and delicious.
I love the photos and your garden.
Happy week.

Our photos sa...

I love the photos and your garden!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...