onsdag 26. mars 2014

Rotingsmiddel....





Jeg leser gamle hageblad og der kom jeg over noe
aktuelt nå fremover...
Et eget seljevann som fremmer rotingen...




Slik gjør du...
Ta kvister av selje, vier eller pil og klipp i små biter..
knus dem med en hammer eller noe annet tungt.




Hell over vann og la det stå i minst et døgn...
fjern kvistene og bruk det som rotingsvann...
du dypper stilken i dette uttrekket
også for de stiklinger som stikkes rett i jorden.




Dette er et urgammel metode
og mange mener at seljevannet fungerer som rotings-hjelp....
mange forklaringer finnes men ikke noe vitenskapelig
belegg for hvorfor det virker....




...men okke som..
det er gratis å prøve...
og det vrimler ofte av mindre ønskede Salix-arter
i naturen vår.

Jeg skal prøve det både på pelargonia stiklinger
og på buksbom...
som er litt vanskeligere å få til å rote seg...enn den første.

Vi sees:))





19 kommentarer:

Meta sa...

Låter spännande. Har aldrig hört det förut. Hoppas vi får se resultatet.
Önskar dig en fin dag
kram Meta

stallnilsen sa...

Å så spennende prosjekt, det må vi prøve ut :)

Ha ei fin uke fortsatt, Inger Marie.

Lisbeth :O)

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Inger Marie
I'll try the old way.
Maybe my plants to root development.
Greetings.

Mor Inger`s hus sa...

Absolutt verd å prøve.
Så fint at du deler :)

hagen vår sa...

Hei! Dette skal jeg virkelig prøve. Tusen takk for tipset. Ha det godt! Anne

Rosehagen sa...

Hei på deg;) Ja dette skal jeg virkelig prøve;)Gøy å teste;)
Nå spirer det godt i vinduskarmene, deilig å se på.

Ha en fortsatt fin uke;)


Klem fra Ann-Mari

Bille sa...

Hei! Takk for tipset! Hadde ikke hørt om dette før, men gjett om jeg skal teste det ut :) Har både Vier og vann i feriehagen, og setter stiklinger av mye forskjellig hvert år, superspennende å følge med på!

Hagen i Vest sa...

Takk for tipset! Spennende! Dette skal jeg jammen meg forsøke når jeg setter stiklinger av clematis :)
En fin kveld ønskes fra Tone

Unknown sa...

Kære Inger Marie
Tak for rådet. Jeg vil prøve det.

Kram
JetteMajken

Marit sa...

Ja det kjenner jeg til. Salix ble før også brukt som febernedsettende, så det er nok en nyttig plante på alle måter :-)

Ha en fin kveld

Unknown sa...

Så spennende - det er da verd et forsøk :)

God natt klem fra Monica

Ranten sa...

jeg har også hørt om dette trikset men har ikke prøvd det ut selv. Vi får vel høre hvordan det går?!

Inger Marie sa...

Ja..Ranten,Meta...jeg skal gi oppfølging på dette,så får vi se om det er forskjell:)

Tins roser sa...

For et supert tips, Inger-Marie! sKAL PRØVE JEG ALTSÅ!

Hverdagsglede!! sa...

Så spennende! Lykke til med det prosjektet. Klem

Aud sa...

Takk for tipset :-)

Vivishagerom sa...

Tusen takk for et nyttig tips. Dette skal jeg prøve!

Klem Vivi

Anonym sa...

Takk for tipset. Ut å finne selje. Ha en fin søndag.

Bjørg sa...

Jeg leste om dette i en bok om Tasha Tudor. Hun satte skudd ned i en vase hvor det sto seljekvister og da rotet skuddene seg raskt.
Jeg har ikke prøvd selv, så det blir spennende å høre om forsøket ditt. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...