torsdag 13. august 2015

Hortensia...spørsmål og svar....




Så gøy det var mange som likte sist innlegg...:)

Og det kom også mange spørsmål...
så da tar jeg en oppfølging på innlegget....
om
Hortensia...




Min Hortensia er den vanlige blå hagehortensia...
Hydrangea macrophylla..




og denne heter Hydrangea macrophylla "Ibelle"...
og er en tallerken-hortensia...

Hvor gammel den er...jeg tror den må være 8-10 år...
plantet den før bloggingen..så det er ikke helt dokumentert...

Nå er den blitt ca. 1.30 høy...
men den frøs helt ned den vinteren det var så veldig kaldt her...
var det 2011-2012...kanskje?

Jeg har plantet disse 4-5 plantene i østvendt...
de har et planke-gjerde i "ryggen" med kveldsol og får ellers sol
fra formiddag til tidlig ettermiddag...
Hortensiaene fikk surjord da de ble plantet...
etterpå legger jeg hvert år et lag
med "opphakket grønt" fra andre vintergrønne vekster i hagen...
dette gir naturlig surjord..
og ser ut til å være nok for fargen...
(Jo mer sur jord - jo mer blå blir planten)

Hortensia danner nye blomsterknopper utover sen-høsten...
etter bladfall..
Derfor syns jeg de er best å vente med å klippe bort
visne blomster-hoder til våren..
slik at jeg ikke risikerer å fjerne nye blomster knopper.

Tja...det var vel det meste...
Hortensia er dessuten fantastisk i buketter...
dekorasjoner...og mye annet...
Legger ved noen linker til hva jeg har brukt de til før....












Fin ukeslutt til dere alle :)






13 kommentarer:

Åshild sa...

Sone 1-3 ikke sant? Den hadde passet flott i bedet her, men den fryser helt ned og rekker ikke å blomstre.

Ranten sa...

Så utrolig mye lekkert du har laget med hortensia! Her sitter jeg og smiler :-)

Maribel sa...

Fin hortensia, och jättefina kransar.
En trevlig weekend till dig!

Marit sa...

Ja, hortensia blomstrer på gjør årsskuddene, så hvis de fryser ned eller klippes bort blir det ingen blomstring. Tenk at du har hatt den så lenge den tallerkenhortensiaen!
Men så har du også mildt klima. Min tallerkenhortensia får bo i kjelleren om vinteren :)

God helg!

Marit sa...

Stavekontroll er noe herk. Fjorårs skudd skulle det stå ;)

Aud sa...

Jeg visste ikke at jordens surhet påvirker fargen. Den er utrolig flott!

Maria sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Maria sa...

Jeg istemmer hortensiaenes hyllningssang. De er utrolig flotte nå. Her hos oss fungerer det oftest bra med macrophyllaene som blomstrer på fjorårsskuddene, men de ekle vinterne gjør at jeg stadig er på jakt etter de som også blomstrer på årets skudd. Det gjør blomstringen tryggere. Det er kommet mange flere Hydrangea paniculataer de siste årene og i år fant jeg også en rødrosa søster av Hydrangea arborescens Annabelle. Den ble plantet og glemt - og det er kommet en diger kuletistel på samme stedet, så jeg får forsøke å finne et nytt sted til den når jeg finner den en gang til... Manglende oversikt er trasig, noen ganger. God søndag, der oppi bakkene :-)

livihagen.blogspot.com sa...

Så flott å få høre litt om hvordan du får til denne flotte hekken. Og kransene du lager av blant annet Hortensia er bare fantastisk. Så inspirerende!

Ingvill Mydland sa...

Kjempefine hortensia du har! Jeg synes ikke de er de enkleste å få til, men fine er de:)

Unknown sa...

De er jo så skjønne :) Vestfold er mildere enn her jeg bor- selvom det bare er et par timer. Kunne jeg hatt- å ja da ville jeg garantert hatt disse vakre blomstene. De er jo skjønne i en potte i vinduskarmen- så da en hel busk - det er vakkert det :)

Ønsker deg fine dager

Sommerklemmer Monica

Kari sa...

Hei på deg. Nydelige hortensia :)
Jeg er plutselig tilbake i bloggverdenen med fornyet hageblogg, kreativ hage heter jeg nå :)

Elisabeth Solum sa...

Utrolig flott hortensia! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...