onsdag 1. mars 2017

Prydgress...




Jeg fikk et spørsmål fra Camilla i dag...om prydgress ...
og så tenkte jeg...
det kan jeg jo lage et innlegg om...

Noen av prydgressene har jeg sådd og de sprer seg og kommer igjen år etter år...






slik som ..Silkebygg -Hordeum jubatum..
et luftig og lett gress som legger seg..og skifter litt farge ut på sommeren...      

Har også sådd flere andre prydgress..men mange har ikke overvintret...
det kan kanksje komme av at de har stått for vått...
vet ikke helt..men slik er det noen ganger..






Blodgress -Imperata cylindrica`Red Baron` 
denne har jeg kjøpt som plante...har flyttet den noen ganger for å finne rett plass...
den må ha en del sol for at bladene skal få sin blodrøde farge...
men samtidig ikke skal det ikke bli for tørt...
lekkert med nyansene på baldene..og den blir ikke så høy...under 1.m






Stripegress-Phalaris Arundinacea `Picta`...
har jeg fått av min hageveninne...denne skal en passe litt på..sprer seg med rot-utløpere...
men ikke verre enn at det er lett å holde kontroll...

Det høye tynne gresset bak... er Calamagrostis `karl foerster`
har en opprett vekst og er dekorativ gjennom hele året..


















og  prydgresset har noen fine aks...som blir rustbrune utpå høsten...
og lekket i motsol og ikke minst med rimfrost på...

Likeså denne tette og lave prydgresset..`Deschampsia cespitosa`
det har jeg sådd for flere år siden og trives veldig godt der det står ved "1.m-stakkitten"..














Så skjer det av og til..
det dukker opp noe som jeg ikke har plantet..eller sådd..
slik som dette til venstre...
det ligner veldig på et hveteaks..syns jeg..og har sikkert kommet med juleneket...

Blåsvingel Festuca...
er de blå-grå plantene i sinkbaljen...
de fikk bo der en sesong...og komme seg..likte ikke der de stod før...
så får vi se til sommeren..
om de trives i steinpartiet jeg laget i fjor...

Jeg har ikke skrevet noe om såing og alt dette som skal til for å få prydgress i hagen...
men
hos frøfimra som Impecta og Nelson Garden..
har de god info om såtider..temp...osv.










13 kommentarer:

Marit sa...

Så mange flotte prydgress du har. Her trives de dårlig, men den Festuca glauca sprer seg som ugress her ;) Så du får den nok til bare du gir den god nok drenering.
God helg!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Jeg har lyst på prydgress, det er så mye vakkert, men har ikke fått orientert meg skikkelig ennå, for jeg vil verken ha et som sprer seg med frø eller med rotutløpere, det har jeg brent meg på før.
Ha en fin dag, hilsen Ingeborg :)

Lynetmor sa...

Hei, å så mange fine bilder med flotte prydgress. Nå gleder jeg meg til vår og sommer! Ha en fin helg :-)

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättesnygga gräs! Det är en favorit i trädgården, helt klart. Jag ska läsa ditt inlägg mer noggrant i kväll och anteckna dem:)
Ha en fin helg
Kram Maria

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Beautiful pictures, lots of greenery and flowers.
I love go out with you.
Greetings.

Jannibele sa...

Tenk at det finnes så mange vakre typer prydgress. De gir mye liv til hagen. Myke, luftige, vaiende og utfyllende. Jeg har ikke kommet dit ennå. Stråene vaier heftig rundt tomten vår og vi må klippe en del ned. Men ser jo at prydgress er noe annet. Takk for at du ga meg et nytt blikk.
God helg.
Jannicke

Aud sa...

Prydgress er virkelig flott! Jeg visste ikke at det fantes så mange forskjellige sorter :-)

Furulunden sa...

Prydgress er bare toppen altså. Silkegress, er det det jeg skal prøve i år mon tro? Sår du det direkte på friland?

Furulunden sa...

Kremt... silkebygg mener jeg :)

Meta sa...

Jag har inte varit så förtjust i gräs tidigare men hitta några som jag måste testa i mun nya rabatt framför huset, mot den svarta väggen. Så fina dina gräs är och att så från frö är inte illa. Bra jobbat
Ha nu en fin och bra helg
kram Meta

Caroline sa...

Wow,her var det mange flotte prydgress!
Likte så godt det første,det må jeg se om jeg kan få kjøpt i år:)
Har liksom ikke helt kommet på disse vakre plantene/gresset,men skjønner at jeg har gått glipp av noe;)

Ha en fin uke!
Klem Caroline

Villrose sa...

Prydgress er svært verdifullt i hagen - og i potter også! Silkebygg overvintrer i potter fra år til år.
Nå har jeg fått sådd noen sorter også...

Merethe sa...

Prydgress er vakkert. Fine bilder du viser. Har sådd en type i år. Håper på spiring. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...