onsdag 22. august 2018

August lys...




Jeg har sikker sagt det før...men likevel...
Augustlyset er så vakkert...
bløtt og sløret...lunt og mildt...skyggene blir lengre...
og vi aner høsten der fremme...




Slik ser grønnsakhagen ut i August...
kassene er fortsatt ganske fulle med godsaker....
vi henter mat daglig til middag og frokost...




Nå er frøene til dill og fennikle modne...
blomsterhodene tørker jeg videre inne..og så skal plantene
klippes ned...og frigjøre plass til høstsåing...




I veksthuset er tomatene blitt noe spinkle og går på det siste...
jeg klipper bort bladene på sensommeren...
så derfor ser ekstra spinkle ut...men dette reduserer vanning
og gir bedre lys til frukten som skal modnes...

Jeg klipper ned de mest ranglete plantene..
og lar tomatene som er igjen sitte på stiklen...og tar inn
hele stilken til ettermodning...
slik frigjør jeg potter og plass i veksthuset...




Nye salatplanter er klar til omplanting...
plukksalat og ruccola har ennå mange uker å gi avling....




Jeg planter de i passelige bøtter eller slik som her...balkongkasser...
og setter også plantene tettere enn på våren...
de vil vokse godt ennå 4-6 uker inne i veksthuset...
så disse plantekarene gir stor nok vokseplass..




En ny test...
Sukkererter sådd på sensommeren...
nå er de plantet i god bokashi jord og i en stor murbøtte....
de også skal stå i veksthuset...så får vi se om de greier og gi sukkererter
utpå høsten...






Vårløken spirer og vokser...jeg kutter ned det jeg trenger og den kommer igjen...
Gamle staurer står på vent til nye prosjekter...




Cosmos...blomstrer til frosten...
selv en tørr sommer som dette har den greid seg med minimalt vann
...her en rugg ved kålhuset...




Vakkert Augustlys...:)









8 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Spännande med sensommarsådd av sockerärtor, hoppas det lyckas. Det är så himla gott:).
Så mycket gott du odlar, jag får inte till det där med att odla grönsaker överhuvudtaget.
Augusti är en härlig månad
Kram Maria

Villrose sa...

Ja, augustlyset er vakkert...
Skal bli spennende å følge med på høstsåingen din, (Jeg har vært litt lat)

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Augustlyset er vakkert, og rødt og hvitt formelig lyser opp i tidlig kveldslys.
Du er virkelig god på å utnytte muligheten til å dyrke "kontinuerlig" i drivhuset. Spennende å se om du får nye sukkererter:-)
Ha en fin helg/Eirin

Aud sa...

Augustlyset er vakkert ja.

Flott cosmos! Vi har en på samme størrelse, men den har ikke blomstret ennå.

HWIT BLOGG sa...

Älskar ljuset denna månad...hösten är verkligen en skön tid!
Mina cosmos blommade inte denna sommar, det var nog för varmt.
Kram från Titti

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Ja, august er en fin måned på mange måter. Jeg hadde sukkererter, men prydbønnene har tatt seg litt til rette sånn plassmessig, tror ikke det blir noe mer. Neste år får de få mer avstand. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

Jannibele sa...

Vakre ting kan ikke gjentas for ofte og Augustlyset er absolutt en av dem. Med litt regn og lavere temperaturer har hagen fått seg en aldri så liten 'boost' på sensommeren. Du har virkelig rikelig med grøde i kjøkkenhagen. Jeg har dessverre ikke drivhus, så tomatene ender nok som syltede grønne på glass:) Nyt siste dagene av August.
Jannicke

ركن كلين sa...

شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة مكافحة حشرات شرق الرياض
شركة مكافحة حشرات شمال الرياض
شركة مكافحة حشرات جنوب الرياض
شركة مكافحة حشرات غرب الرياض
شركة رش مبيدات شمال الرياض
شركة رش مبيدات جنوب الرياض
شركة رش مبيدات شرق الرياض

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...