fredag 22. januar 2021

Forbereder.....



Det nye året er godt igang...
og jeg er i gang med såing...ute...i kulden..

Ja..nå var det kulde sist helg...

I veksthuset har jeg forberedt bøtter med 
god bokashi-jord...
som er bunnfrosne etter kuldeperioden....
så er det bare å drysse over frøene en ønsker...
dekke med et tynt lag sekkejord...
snø på toppen og så er det bare å vente på naturens gang..



Dette er fra i fjor...
spinat som er dyrket på denne metoden..




samme med roccola..




..og sommergulrot...




Dette bildet er riktignok tatt ute på friland...
men de blir like spede og fine i bøtter inne i veksthuset...

Jeg bruker store murbøtter...og supplerer med vanlige
 svarte plastbøtter...tar det jeg har...

På denne måten blir det deilig salat..reddiker eller gulrot supertidlig..
uansett om våren er tidlig eller sen...
blir det alltid tidlig vår i veksthuset....og det er ikke sjelden
jeg kan høste den første håndfullen i mars...

Gleder meg:)



 






 

9 kommentarer:

Villrose sa...

Det kan jeg i grunnen gjøre. Plutselig er det vår! takk for fin inspirasjon :)

HWIT BLOGG sa...

Åh så härligt! Ja tiden går fort nu och snart är det VÅR!!!!! Härligt :)
Kram från Titti

Ranten sa...

Hei Inger Marie,
Jeg blir jo alltid litt misunnelig når jeg er innom bloggen din tidlig på året og du allerede er i gang med årets avling. Og jeg tenke som jeg pleier, at i år skal jeg også så grønsaker :-))
Lykke til med spiringen og god helg!

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Ja tänk så mycket som har förändrats i såråden och allt det som går att så nu och som gror när det passar fröna. Jag har ingen bokashi på gång nu men skulle kunna så i mammas växthus... ..får fundera på det.

Tack för tipset! Carina

Marit sa...

Hei!

Jeg ser du nevner bokashi. Jeg har nettopp kjøpt et sånt startsett, og har nettopp begynt å fylle en bøtte med matavfall. Har du noen gode råd å gi en nybegynner?
Det er flott at du har begynt å så grønnsaker alt nå.

Maribel sa...

Hej Inger Marie!
Visst har vi en härlig säsong framför oss, med sådder.
Och så småningom får vi gå och plocka av grönsakerna.
Ha det gott /Marika

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Det blir nok litt såing her også etter hvert, det er jo gøy. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

Aud sa...

Heldige du som kan starte tidlig :-)

♥ Łucja-Maria ♥ sa...

Fantastic idea for early vegetables.
Hugs and greetings.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...