søndag 3. mars 2019

Våren er på vei....




Hei alle sammen:)




Årets første sykkeltur i dag...
snøfrie gater og vårblomstene kikker frem i solhellingen...
så herlig tid vi går inn i nå.
Det ble en lengre pause enn beregnet på meg, ser at siste innlegg
var helt tilbake i oktober...jøje meg så tiden går.






Jeg har jobbet med videreutdanning og masse krevende oppgaver...
så jeg måtte bare konsentrere meg om det.
Vi skriver mars måned...jeg har vintersådd for noen uker siden på frossen jord.
Prøvde dette i fjor og har forbedret teknikken noe
så resultatet blir nok enda bedre denne gang.
Vintersåing ute midt i vinteren er jo såre enkelt og slik gjør jeg det...




Fra høsten av forbereder jeg så-plassen...
denne gangen var det to doble pallekrager som er fylt med rester
fra grønnsakhagen, bokashi, nedfallsfrukt og det som måtte være
tilgjengelig. 
På toppen legger jeg et lag brukt jord fra krukker og da er så-plassen klar.
I februar når jorden er sikkelig frossen 
sår jeg spinat, vintersalat, reddiker, pakchoi...
alle sorter som tåler lave temperaturer.
Så er det bare og vente.




I tillegg har jeg forberedt store krukker med jord og bokashi som står
i veksthuset.
Her er prinsippet det samme...
bortsett fra at bøttene kun inneholder jord og bokashi.
I de bøttene har jeg sådd ruccola, spinat, gulrot og vintersalat...
Vil nok tro at disse spirer først i forhold til det som er sådd i pallekrager
på grunn av varmen veksthuset får.

Det er så herlig å være igang med frøposrer og jord...
og gå å kikke etter de første spirene..glede seg til å kunne høste sprø
og gode smaker...

Snøen er så og si borte fra hagen nå...litt i skyggeområder er igjen..
men snøklokker og helleborus er de første som dukker opp.

Håper vikelig det ikke kommer mer snø nå...
bare det tørker litt opp skal jeg starte med litt utearbeid..
skal fjerne et gammelt tre...sette opp et espalier..
og kjenner jeg meg rett..
baller det på seg:)






9 kommentarer:

Aud sa...

Spennende med studier :-)
Ja, det er veldig hyggelig å se at våren er underveis!

Sabelhagens Olivlund sa...

Så trevligt att du är tillbaka, har saknat dig. Härligt vårigt inlägg. Jag hoppas inte heller vi får mer snö.
Lycka till med dina studier
Kram Maria

Marit sa...

Hei Inger Marie

Koselige vårbilder hos deg. Her er det fortsatt 50 cm med snø, så det gjelder å være tålmodig.
Ha det godt!

Barwitzki sa...

Ja, herlig. Ha er våren med snøklokke og krokus :-))
Hilsen til deg.
God uke. Viola

fruens flora sa...


Hei Inger Marie.
Flink til å så er du. Alltid nye prosjekter på gang når våren nærmer seg.
Her skal blant annet lages en pergola.
God uke til deg.
Hanne-Lise.

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Håper du får spiring etter hvert som våren skrider fram. Jeg har sådd gulrøtter, reddiker og spinat ute, men bare litt, så får vi se om det blir noe av, ble inspirert av å høre at bøndene på Jæren har sådd gulrøtter. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

Torilshusoghage sa...

Absolutt spennende tider nå:))
Vintersåing har jeg også prøvd I år,bare I drivhuset,da vi enda har snø I bedene.
Men det blir gøy å se om det spirer:)
Blir så glad hver gang en ny spire titter fram,det kribler I fingrene etter å få grave I jorda ute.
God mandagskveld.

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Härliga Helleborus i blom hos dig :) Och tack för påminnelsen - jag har inte sått något ännu men har en massa fröer jag gott kunde pröva med nu.

Ha det gott! CArina

Maribel sa...

Hej Inger Marie!
Ser helt fantastiskt ut.
Ha det gott /Marika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...