torsdag 25. august 2011

Aronia Melanocarpa...


 Jeg føler meg nesten som et ekorn som klatrer i trærne
og hopper rundt i skogen for å samle mat til vinteren...
Ja,ja så er jeg en liten samler da...:)

 ..nå har jeg plukket svartsurbær....


 Enorme mengder i år...bærene er store og saftige
på en klase er det 12-15 bær....
så det fyller fort en bøtte...

Blomstene er hvite i slutten av mai
og busken blir en 1,5-2m..
 I september får den en fantastisk høstfarge...
Aronia er en av de bærene som har mest
antioksidanter, som blåbær.


 Å spise bærene rett fra busken er ikke godt
det smaker surt og blir litt tørr i munnen...
jeg fryser de ned , som en gjør med rognebær,
da blir de litt mildere...
så lager jeg aronia-marmelade
en dag det passer...
det smaker fantastisk på ferskt brød ol.
En kan også lage saft av svartsurbær.


...Og som om ikke dette var nok...

jeg og kafeveninnen min var på hennes hemlige
soppsted og plukket fantastiske sopper...
bakerst er det piggsopp
i midten traktkantarell...
og flotte kantareller....





10 kommentarer:

Kari sa...

Nam, her var det masse godt :)

Kristin Aurdal sa...

Så flott sopp du har plukket. Skulle ønske jeg hadde et hemmelig soppsted jeg også.
Busker av Aronia står på min ønskeliste også.

Unknown sa...

Å er det svartsurbær ,jeg har en lite busk (ble plantet i fjor)
Det er ikke mange bæra og jeg har plukket de av for det har vært barn her og jeg var redd de var giftige.
Det å kunne være ekorn er det fine med høsten og det er jo så mye godt høyt og lavt ,klem Marit.

Unknown sa...

Har 3 store busker av svartsurbær,bærene er temmelig populær blandt fuglene :)
Har du erfaring med å klippe de helt ned eller å ta noen greiner hvert år?
Mine er temmelig nakne nederst.
Kansje jeg skal prøve meg på saft i år ;)

Sabelhagens Olivlund sa...

Oj, vad mycket bär du plockat! Låter gott med hemmagjord marmelad på färskt bröd en kulen vinterkväll. Med den korgen med svamp kan du känna dig rik! Jag älskar svamp, men jag köper mina i affären (tyvärr).
Ha det gott!
Maria

Underberget sa...

Mmm, kjenner den gode følelsen av å sanke inn det naturen har å by på.
I år ble det dessverre dårlig med blåbærpukking og eplehøsten streiker visst også hos meg... Det er virkelig noe spseielt å høste inn og nyte egen mat:-)

Roser og Patina sa...

Mmmm nam nam! Du kommer til å bli over 100 år du Inger Marie, for du spiser så mye sunt fra hagen din:)
Jeg liker også å gå på sopp tur. Mine favoritter er blek piggsopp og kantarell:P Traktkantarell er og god. Godt å lage suppe av eller rett og slett steke de i pannen med litt smør salt og pepper og ha på brødskiven,NAM! Ønsker deg en strålende fin helg! Klem Ellen.

Mariann sa...

Så mye du har høstet av både aronia og sopp. Jeg tør ikke plukke sopp, for jeg har ikke nok kunnskap om sikre sopper. Har dristet meg til å plukke noen kantareller hvis jeg har vært 110 prosent sikker. Smørsteikt sopp er jo bare kjempegodt.

Inger Marie sa...

New Dawn...ja,skaff deg den...mye glede av aronia:)

Marit..he,he..mitt liv som ekorn...:)det er mange som ikke vet at denne busken er spislig,det fins også mye plantet i offentlige anlegg..:)

Maria,Kari,FruUnderberget...
nydelig med egenplukket mat...og noen år blir det mye og noen år mindre...slik er naturen:)

Ellen...he,he..100år :)
Jeg er ikke fanatisk opptatt av sunn mat...men det smaker bare veldig godt:)enig med tilberedingsmåtene...nydelig alt sammen:)

Wenches hage...nei jeg har ikke klippet noe ned,men nå er busken ca.7-8 år og er blitt veldig bred.Så jeg klipper bare der grener er i veien...nå står mine som hekk rund komposten så de er også litt nakne nedert :)

Mariann...nei, en skal ikke plukke sopp uten å ha kunskap om de...
jeg er rellativ fersk selv, men vi har en nabo som er dreven på piggsopp og kantarell og vi lærte av han.Så har jeg lært traktkantarell fra veninna mi...dette er en sikker måte å lære det på,syns jeg:)

Fia sa...

Visst är det härligt med alls som både naturen och trädgården bjuder på nu! Särskilt kantarellerna :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...